ΝΕΑ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΤΩΝ ΚΥΡΩΣΕΩΝ
Σημαντικό ρόλο στην απόφαση των ευρωβουλευτών διαδραμάτισαν τόσο τα στοιχεία που αποκαλύπτουν την έκταση της εξάπλωσης των πειρατικών προϊόντων, όπως τα CD και τα DVD που πωλούν οι Αφρικανοί, όσο και η ανάγκη αποτελεσματικότερης προστασίας των καταναλωτών
Σημαντικό ρόλο στην απόφαση των ευρωβουλευτών διαδραμάτισαν τόσο τα στοιχεία που αποκαλύπτουν την έκταση της εξάπλωσης των πειρατικών προϊόντων, όπως τα CD και τα DVD που πωλούν οι Αφρικανοί, όσο και η ανάγκη αποτελεσματικότερης προστασίας των καταναλωτών
Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τοποθετείται η εμπορική δραστηριότητα που σχετίζεται με προϊόντα- μαϊμού. Μέσω της προώθησης της νέας Οδηγίας επιχειρείται για πρώτη φορά η εναρμόνιση των ποινικών κυρώσεων για τους δράστες πώλησης πειρατικών προϊόντων. Πριν από λίγες εβδομάδες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέφρασε την υποστήριξή του στην πρώτη κοινοτική Οδηγία που επιχειρεί να εναρμονίσει τον ποινικό κώδικα των κρατών-μελών, προβλέποντας τη θέσπιση κοινών ποινών για τις περιπτώσεις παραβίασης της νομοθεσίας της διανοητικής ιδιοκτησίας για εμπορική χρήση. Σημαντικό ρόλο στην απόφαση των ευρωβουλευτών διαδραμάτισαν τόσο τα στοιχεία που αποκαλύπτουν την έκταση της εξάπλωσης των πειρατικών προϊόντων, όσο και η ανάγκη αποτελεσματικότερης προστασίας των καταναλωτών από την αγορά προϊόντων κακής ποιότητας αλλά και των νόμιμων επιχειρήσεων από την απώλεια κερδών. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία υπολογίζεται ότι οι ετήσιες απώλειες εισοδήματος ανά τομέα, που οφείλονται στην αντιγραφή προϊόντων, ανέρχονται σε ποσοστό 7,2% για τα αρώματα, 5,8% για τα φάρμακα και 11,5% για τα παιχνίδια και τα αθλητικά είδη. Επιπλέον, η πειρατεία λογισμικού σήμερα ανέρχεται στο 40%.
Ποινικό αδίκημα
Συγκεκριμένα, η Οδηγία υποχρεώνει όλα τα κράτη-μέλη να θεωρούν ως ποινικό αδίκημα τις παραβιάσεις διανοητικών δικαιωμάτων που στοχεύουν σε εμπορική χρήση, όπως και τη συνέργεια ή ηθική αυτουργία στην διάπραξη της σχετικής παράβασης. Στα προστατευόμενα δικαιώματα συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων αυτά που σχετίζονται με εμπορεύματα, το δικαίωμα του δημιουργού και τα συγγενικά προς αυτό, τα δικαιώματα επί σημάτων, τα σχετικά με σχέδια και υποδείγματα, γεωγραφικές ενδείξεις, κ.λπ. Ανάλογα με τη φύση του αδικήματος, η ποινή που θα επιβάλλεται σε όσους αντιγράφουν προϊόντα μπορεί να πάρει τις εξής μορφές:
Πρόστιμο, απαγόρευση άσκησης επαγγέλματος, κατάσχεση ή καταστροφή των πειρατικών προϊόντων, ακόμα και κλείσιμο της εταιρείας. Αλλαγές προβλέπονται και όσον αφορά το ύψος των ποινών φυλάκισης για τους παραβάτες, οι οποίες σήμερα ποικίλλουν από χώρα σε χώρα (π.χ. από τρεις μήνες στην Ελλάδα έως και 10 χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία).
Σε ορισμένες περιπτώσεις, εξάλλου, το δικαστήριο θα μπορεί να επιβάλει καταστροφή των υλικών ή του εξοπλισμού που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη του αδικήματος, ή ακόμα και κλείσιμο της εγκατάστασης που χρησιμοποιήθηκε.
Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν τη γενική κατεύθυνση του κειμένου, υιοθετώντας με ψήφους 374 υπέρ, 278 κατά και 17 αποχές την έκθεση του Ιταλού Νicola Ζingaretti, η οποία τροποποίησε ελαφρά την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Οδηγία. Ειδικότερα, θέλησαν να εξαιρέσουν από τις διατάξεις της Οδηγίας τα εμπορικά δικαιώματα που στηρίζονται στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Επίσης, ζήτησαν η αναπαραγωγή ενός προστατευόμενου έργου για δημοσιογραφικούς λόγους- δηλαδή με σκοπό την άσκηση κριτικής, τον σχολιασμό, τη μετάδοση ειδήσεων- να μη συνιστά ποινικό αδίκημα. Οι τροποποιήσεις αυτές έχουν ως στόχο να διασφαλίσουν την ελευθερία του Τύπου και την απρόσκοπτη διεξαγωγή της επιστημονικής έρευνας. Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν ακόμη από το πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας να εξαιρούνται περιπτώσεις πειρατείας που προορίζεται για προσωπική, μη κερδοσκοπική χρήση. Κι αυτό διότι σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη, η αντιγραφή προϊόντων για ιδιωτική χρήση που δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα δεν πρέπει να καλύπτεται από την εν λόγω Οδηγία, καθώς πολλές φορές γίνεται από αμέλεια και όχι σκόπιμα.
Συνεργασία
Τέλος, το Κοινοβούλιο ζήτησε να ενθαρρυνθεί η συνεργασία σε επίπεδο Ε. Ε., μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αλλά και μεταξύ κρατών-μελών. Ως εκ τούτου, κρίθηκε ότι θα πρέπει να υπάρχει δικαίωμα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ώστε να εξασφαλίζεται η λήψη αποτελεσματικών μέτρων βάσει αδιάψευστων στοιχείων. Το επόμενο στάδιο της διαδικασίας προώθησης της Οδηγίας περιλαμβάνει την εξέταση του κειμένου που υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από τις εθνικές κυβερνήσεις, κάτι που θα γίνει στο πλαίσιο των εργασιών του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε για την επικοινωνία.