Μία στις πέντε επιχειρήσεις κλέβει τους καταναλωτές
Πρωταθλητές στην αισχροκέρδεια εστιατόρια, πάρκινγκ και λιανεμπόριο
Οργιο αισχροκέρδειας στα χρόνια της διακυβέρνησης της ΝΔ αποκαλύπτουν τα στοιχεία των ελέγχων που διενήργησαν στην αγορά οι αρμόδιες αγορανομικές διευθύνσεις της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης.
Μία στις πέντε επιχειρήσεις κλέβει τους καταναλωτές
«Πρωταθλητές» στις παραβάσεις αναδεικνύονται οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (εστιατόρια, χώροι στάθμευσης, συνεργεία αυτοκινήτων κ.λπ.) με μία στις πέντε να έχουν υποπέσει σε παραβάσεις, οι διανομείς του πετρελαίου θέρμανσης, καθώς ένας στους πέντε «έκλεβε» ποσότητες στις παραδόσεις, ενώ ερωτηματικά προκαλούν οι δυσανάλογες σε σχέση με τον αριθμό των ελέγχων παραβάσεις που έχουν καταγραφεί στις λαϊκές αγορές και τις επιχειρήσεις διάθεσης βιομηχανικών προϊόντων (σούπερ μάρκετ κ.λπ.). Σε δύο κλάδους οι οποίοι «φουσκώνουν» τον πληθωρισμό και διογκώνουν την ακρίβεια, οι παραβάσεις στο σύνολο των τεσσεράμισι χρόνων της ΝΔ είναι χαμηλές, αν και στο πρώτο τρίμηνο του έτους εντυπωσιακά υψηλές.
Και το κυριότερο; Πρόκειται για δύο τομείς όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα παράπονα των καταναλωτών, αλλά διατίθεται και το μεγαλύτερο μέρος του οικογενειακού εισοδήματος.
Οι τιμές Επιπλέον, μία άλλη διαπίστωση για τα χαμηλά ποσοστά παραβατικότητας έχει να κάνει με το ότι οι τιμές δεν ελέγχονται, και συνεπώς οι έλεγχοι αρκούνται μόνο στον εντοπισμό αγορανομικών παραβάσεων.
Διαπιστώνεται, επίσης, κατά τη διαχρονική επεξεργασία των στοιχείων μεγάλη ανομοιογένεια στους αριθμούς των ελέγχων, γεγονός που δείχνει την ανυπαρξία σχεδίου και προγραμματισμού στους ελέγχους.
Τα αποτελέσματα των ελέγχων που αποκαλύπτει η «Οικονομία», από τις αγορανομικές διευθύνσεις του υπουργείου Ανάπτυξης Τιμών Παροχής Υπηρεσιών, Τιμών Βιομηχανικών Προϊόντων και Φαρμάκων και Τιμών Τροφίμων Ποτών καθώς και από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΚΕΔΕΠ) και τα Κλιμάκια Ελέγχου Λαϊκών Αγορών Υπαίθριου Εμπορίου (ΚΕΛΑΥΕ), αφορούν μόνο στην Αττική.
Δεύτερη φύση οι παραβάσεις
Μία στις πέντε επιχειρήσεις εξαπατά τους καταναλωτές με παραπλανητικούς τιμοκαταλόγους, πινακίδες, πλασματικές εκπτώσεις κ.λπ. Συνολικά η αρμόδια υπηρεσία διενήργησε από το 2004 έως και το πρώτο τρίμηνο του έτους 4.481 ελέγχους και κατέγραψε 888 παραβάσεις. Οι έλεγχοι αφορούσαν σε επιχειρήσεις εστίασης - αναψυχής, ένδυσης - υπόδησης τις περιόδους των εκπτώσεων, καταστήματα ηλεκτρικών συσκευών, συνεργεία αυτοκινήτων, χώρους στάθμευσης, ιδιωτικά σχολεία, πάρκινγκ κ.λπ.
Ανομοιογένεια Τα αποτελέσματα αυτά των ελέγχων θα μπορούσαν να ερμηνευτούν και ως τάση συμμόρφωσης της αγοράς, αλλά ο ισχυρισμός αυτός έρχεται να καταρριφθεί με την ανομοιογένεια σε ό,τι αφορά τον αριθμό των ελέγχων ανά έτος. Για παράδειγμα, το 2004 έγιναν 1.240 και το 2007 1.312, ενώ όπως προαναφέρθηκε, τα δύο ενδιάμεσα έτη ήταν σημαντικά λιγότεροι. Αξίζει δε να σημειωθεί πως το 2004 οι παραβάσεις αντιπροσώπευαν το 37% του συνόλου των ελέγχων, ενώ τις επόμενες χρονιές το ποσοστό παραβατικότητας κυμαινόταν από 15% έως 22%. Συνεπώς, το πρώτο τρίμηνο του έτους μάλλον η αρμόδια διεύθυνση έδινε δεύτερη ευκαιρία στους παραβάτες...
Οι κάνουλες της... αρπαχτής
Ενας στους πέντε διανομείς πετρελαίου θέρμανσης αισχροκερδούσε με το πανάκριβο και άκρως απαραίτητο για την επιβίωση των νοικοκυριών αγαθό. Πρόκειται για παραβάσεις που έχουν να κάνουν με ελλειμματικές παραδόσεις ποσοτήτων, παραποιημένα ή ανύπαρκτα παραστατικά, «πειραγμένους» μετρητές, παράνομες σωληνώσεις κ.λπ.
ηΜειωμένος Το άκρως ανησυχητικό σε αυτόν τον κλάδο είναι πως παρά τις τιμές-ρεκόρ του πετρελαίου θέρμανσης κατά την περίοδο Οκτωβρίου 2007 - Απριλίου 2008, ο αριθμός των ελέγχων και άρα και των παραβατών ήταν αισθητά μειωμένος. Για τη σεζόν αυτή διενεργήθηκαν 1.815 έλεγχοι και βρέθηκαν μόλις 178 παραβάσεις, ενώ την περσινή περίοδο Οκτωβρίου 2006- Απριλίου 2007 οι έλεγχοι ήταν 2.063 και οι παραβάσεις 499!
Το γεγονός αυτό έχει την εξήγησή του, καθώς η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης είχε δώσει εντολή στην αρμόδια διεύθυνση των ΚΕΔΕΠ να δείχνει σιωπηρή ανοχή όταν εντοπίζονταν παράνομες σωληνώσεις στα βυτιοφόρα, καθώς οι ιδιοκτήτες τους υποστήριζαν ότι δεν είχαν προλάβει να προσαρμοστούν με τις σχετικές υποχρεώσεις αγορανομικής διάταξης...
«Χτυπάνε» το α τρίμηνο
Στο σύνολο της τετραετίας το ποσοστό των παραβάσεων ανέρχεται στο 6% του συνόλου των ελέγχων. Οι έλεγχοι αφορούν σε σούπερ μάρκετ, πρατήρια υγρών καυσίμων, καταστήματα ένδυσης - υπόδησης, πέραν της περιόδου των εκπτώσεων και έχουν να κάνουν κυρίως με την εφαρμογή των αγορανομικών διατάξεων που διέπουν το καθεστώς της σήμανσης των προϊόντων.
ηΠάνω από 9% Αν και συνολικά στα τεσσεράμισι χρόνια το ποσοστό παραβατικότητας είναι χαμηλό, εντούτοις διαχρονικά και ιδίως το πρώτο τρίμηνο του έτους κινείται ανοδικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο έγιναν 2.245 έλεγχοι και διαπιστώθηκαν 208 παραβάσεις δηλαδή, πάνω από το 9%. Και σε αυτήν την υπηρεσία ο αριθμός των ελέγχων διαχρονικά παρουσιάζει διακυμάνσεις. Για παράδειγμα το 2004 ήταν μόλις 787, το 2005 9.825, το 2006 σημείωσαν μία κάμψη και έπεσαν στους 6.491 και το 2007 αυξήθηκαν ξανά στους 8.619. Τη χρονιά που πέρασε το ποσοστό των παραβάσεων ήταν στο 9,5%.
Εικονικοί έλεγχοι
Αν και η ακρίβεια στα νωπά οπωροκηπευτικά, για τα οποία οι τιμές είναι ελεγχόμενες, είναι από τα σοβαρότερα προβλήματα των καταναλωτών, εντούτοις, τα αποτελέσματα των ελέγχων βγάζουν μια τελείως διαφορετική εικόνα. Σε αυτά συνυπολογίζονται και οι έλεγχοι για το παράνομο υπαίθριο εμπόριο. Πρόκειται για παραβάσεις όπως πλασματικές σημάνσεις ως προς την προέλευση των προϊόντων, υπερβολικό κέρδος, «ψευτοπαραγωγοί» κ.λπ.
Αφεση αμαρτιών Το φαινόμενο της... άφεσης αμαρτιών στον χώρο των λαϊκών αγορών είναι σύνηθες, όπως έχει καταγγελθεί ουκ ολίγες φορές, και προφανώς είναι η κυριότερη εξήγηση που δίνεται για αυτό το χαμηλό ποσοστό παραβατικότητας. Βέβαια, κατά τους πρώτους τρεισήμισι μήνες του 2008 στους 2.466 ελέγχους που έκαναν τα ΚΕΛΑΥΕ κατεγράφησαν 296 παραβάσεις, ήτοι 12%. Και σε αυτή την περίπτωση ο αριθμός των ελέγχων διαχρονικά δείχνει διαφοροποιήσεις
Πηγή:Εθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε για την επικοινωνία.