«
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ διαδικασία των πλειστηριασμών, παρεμβάσεις στο πλαίσιο λειτουργίας των λεγόμενων εισπρακτικών εταιρειών αλλά και απαγόρευση με νόμο των καταχρηστικών χρεώσεων που επιβάλλουν οι τράπεζες θα προβλέπει το τρίτο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας.
Μιλώντας στην «Οικονομία» ο γενικός γραμματέας καταναλωτή, Δημήτρης Σπυράκος, υποστηρίζει ότι το νομοσχέδιο για τα χρέη των νοικοκυριών θα κατατεθεί στη Βουλή, ενώ θα δοθεί και στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για γνωμοδότηση.
Πόσες επιχειρήσεις εκτιμάτε ότι θα κάνουν χρήση του νέου νόμου για τα χρέη των επιχειρήσεων;
Αν λάβει κανείς υπόψη τις υφιστάμενες επισφάλειες, ασφαλώς ο αριθμός των επιχειρήσεων θα είναι μεγάλος. Ουσιαστικά ο νόμος απευθύνεται σε εταιρείες με τζίρο έως ένα εκατομμύριο ευρώ και σε αυτή την κατηγορία έχουν χορηγηθεί δάνεια 90 δισ. ευρώ. Το υπουργείο θα μεριμνήσει για την ενημέρωση των δανειοληπτών για τις δυνατότητες που τους παρέχει αυτός ο νόμος. Δεν παραβλέπουμε, εξάλλου, και επικροτούμε το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις και τα πιστωτικά ιδρύματα προβαίνουν ήδη σε αντίστοιχες ρυθμίσεις. Ο νόμος διασφαλίζει αυτή τη δυνατότητα και για επιχειρήσεις, επαγγελματίες και αγρότες που δεν έχουν τη διαπραγματευτική δυνατότητα να το πετύχουν.
Θα επηρεαστεί αρνητικά η ρευστότητα της αγοράς, κάτι το οποίο υποστηρίζουν οι τράπεζες αλλά και η Ε.Κ.Τ.;
Επιτρέψτε μου να έχω την εκτίμηση ότι δεν υποστηρίζουν ακριβώς αυτό. Εξάλλου, ο νέος νόμος προέκυψε ως αποτέλεσμα της ραγδαίας υποχώρησης της πιστωτικής επέκτασης και της πιστωτικής ασφυξίας που ήδη υπάρχει. Δεν δημιουργεί την έλλειψη ρευστότητας, την αντιμετωπίζει. Ας ρωτήσουμε εντέλει εκείνες τις επιχειρήσεις που υφίστανται μέσα στην αγορά τις συνέπειες από το κλείσιμο της κάνουλας αν ενισχύεται η ρευστότητά τους. Είναι βέβαιο ότι οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα θα ανακτήσουν άμεσα, μέσα από τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών ή τη διευκόλυνση στην αποπληρωμή των δανείων τους, ρευστότητα που πραγματικά χρειάζονται. Ο νέος νόμος είναι μόνο το πρώτο βήμα για τη ρευστότητα. Ακολουθούν πολιτικές εγγυήσεων στην παροχή πιστώσεων και αναπτυξιακές δράσεις.
Με την ενσωμάτωση στον νόμο και των ενήμερων οφειλών -έστω και αν προχωρήσατε τελικώς σε περικοπές- δεν δημιουργείται κλίμα μη αποπληρωμής των χρεών;
Οι διατάξεις για τις ενήμερες είναι στοχευμένες σε εκείνους που πραγματικά έχουν ανάγκη. Κλίμα μη αποπληρωμής θα δημιουργούσε η αδιαφορία. Ας μην παραβλέπουμε, οι ενήμερες οφειλές αφορούν εξ ορισμού βιώσιμες επιχειρήσεις. Είναι υπερβολή να ισχυρίζεται κανείς ότι μια μικρή χρονική μετάθεση μέρους της καταβολής, προκειμένου να δοθεί μια ένεση ρευστότητας, θα αλλοιώσει τη φυσιογνωμία αυτών των ανθρώπων. Ας αναλογιστούμε όλοι, και μαζί και οι τράπεζες, για την ευθύνη του καθενός στο κλίμα που διαμορφώνεται.
Υπάρχει κίνδυνος να αυξηθούν τα επιτόκια λόγω των προωθούμενων νομοσχεδίων;
Ο κίνδυνος αύξησης των επιτοκίων είναι υπαρκτός, είναι όμως ανεξάρτητος από τα προωθούμενα νομοσχέδια. Συνδέεται με τις συνθήκες στην αγορά χρήματος και την πολιτική των τραπεζών. Η ρύθμιση των καθυστερημένων δανείων δεν επηρεάζει τη ρευστότητά τους. Μάλλον τη βελτιώνει. Εξάλλου, και η ελεγχόμενη χορήγηση της δυνατότητας βραχυπρόθεσμης ρύθμισης ενήμερων οφειλών, στον βαθμό που συνεισφέρει στον περιορισμό του πιστωτικού κινδύνου των επιχειρήσεων, δεν παύει να έχει θετικό αντίκτυπο και στις ίδιες τις τράπεζες.
Δεχθήκατε πιέσεις από τις τράπεζες για να αλλάξετε το νομοσχέδιο των επιχειρήσεων;
Το υπουργείο κάνει ισότιμο διάλογο με όλους τους φορείς και πιέζεται μόνο από την αξιοπιστία και τη δύναμη των επιχειρημάτων. Θα μπορούσα λοιπόν να σας πω ότι όλοι οι φορείς άσκησαν τη δική τους επιρροή στη διαμόρφωση του νόμου, μέσα σε μια γόνιμη σύνθεση των απόψεων που υπηρετούσε τον στόχο που είχε τεθεί: την ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά.
Πότε θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα χρέη των νοικοκυριών; Θα περάσει και αυτό από την Ε.Κ.Τ. όπως το αντίστοιχο των επιχειρήσεων;
Οπως έχει ανακοινώσει η υπουργός, το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή και θα έρθει προς ψηφοφορία αφού ληφθούν υπόψη και οι παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Πρόκειται άλλωστε για ένα σχέδιο νόμου που εισάγει θεσμούς που υπάρχουν από χρόνια στην πλειοψηφία των χωρών της ευρωζώνης.
Το νομοσχέδιο, με τις πληροφορίες που διαθέτουμε, βάζει τους οφειλέτες σε μια επώδυνη διαδικασία και τους υποχρεώνει ακόμη και να πουλήσουν τα σπίτια τους. Γιατί να ενταχθούν σε αυτή τη ρύθμιση;
Η διαδικασία της ρύθμισης με απαλλαγή χρεών συμβαδίζει με τη ρευστοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Θα ήταν παράδοξο κάποιος να διατηρεί την περιουσία του και να απαλλάσσεται από τα πολλαπλάσια σε ύψος χρέη του. Το σχέδιο νόμου, με μια πρωτοποριακή όμως ρύθμιση, δίνει τη δυνατότητα στον οφειλέτη να διατηρήσει τουλάχιστον το ακίνητο που χρησιμεύει ως κατοικία του. Αυτό, αναλαμβάνοντας να εξυπηρετήσει με ευνοϊκούς όρους και για χρονικό διάστημα μέχρι 20 έτη ένα μέρος των χρεών, που θα ανέρχεται στο 85% της αξίας του ακινήτου. Κατ' αυτόν τον τρόπο προστατεύονται οι συνθήκες διαβίωσης του οφειλέτη, δίχως να θίγονται και τα δικαιώματα των πιστωτών.
Εχετε εξαγγείλει την κατάθεση και ενός τρίτου νομοσχεδίου, για τις χρεώσεις των τραπεζών. Πότε θα κατατεθεί αυτό το νομοσχέδιο και τι θα περιλαμβάνει;
Η υπουργός έχει πράγματι εξαγγείλει την κατάθεση σχεδίου νόμου για τη διαφάνεια των τραπεζικών συναλλαγών, και όχι μόνο στον τομέα αυτόν. Σκοπός είναι να καθιερωθούν αποτελεσματικά μέσα προστασίας των καταναλωτών που θα αποθαρρύνουν την προσφυγή σε καταχρηστικές πρακτικές. Να μη διογκώνεται με κρυφές χρεώσεις το κόστος των υπηρεσιών. Να διαμορφώνεται με διαφάνεια το κυμαινόμενο επιτόκιο. Να προάγεται ο υπεύθυνος δανεισμός. Να περιοριστούν οι υπέρμετρες επιβαρύνσεις.
Θα υπάρξουν αλλαγές για τις εισπρακτικές εταιρείες αλλά και τον νόμο των πλειστηριασμών;
Νομίζω ότι είναι επιβεβλημένες. Ο νόμος που ψηφίστηκε πριν από έναν χρόνο είναι ελλιπής, καθώς δεν οριοθετεί επαρκώς το πλαίσιο δράσης των εταιρειών αυτών, ενώ δεν καταλαμβάνει και όλο το πεδίο στο οποίο εκδηλώνονται οι αθέμιτες εισπρακτικές μεθοδεύσεις. Η εφαρμογή του άλλωστε περιορίζεται μέχρι την έναρξη των δικαστικών διαδικασιών. Εξάλλου, η ρύθμιση για την απαγόρευση του πλειστηριασμού της κατοικίας όταν η απαίτηση της τράπεζας δεν υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ παραμένει σε πολλές περιπτώσεις, εξαιτίας των χρονικών και διαδικαστικών προϋποθέσεων, ανεφάρμοστη. Βελτίωση χρειάζεται και η ρύθμιση που προβλέπει τον πλειστηριασμό των ακινήτων στο ύψος της αντικειμενικής αξίας, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τη συχνά πολύ μεγαλύτερη εμπορική αξία.
Υπήρξαν και άλλες απόπειρες κατά το παρελθόν να περιοριστούν οι καταχρηστικές χρεώσεις, χωρίς όμως επιτυχία. Γιατί θα επιτύχετε εσείς; Θα επιβάλλετε κυρώσεις στις τράπεζες;
Η απάντηση στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας είναι, ας μου επιτραπεί να πω, γιατί έχουμε τη θέληση και τη γνώση. Περαιτέρω, το υπουργείο έχει υποχρέωση να ασκεί την κυρωτική του αρμοδιότητα σε όλους τους τομείς όταν παραβιάζονται κανόνες των οποίων έχει την ευθύνη εποπτείας. Οχι περιστασιακά και χάριν εντυπωσιασμού. Αλλά συστηματικά, με σύνεση και αποτελεσματικότητα. Χρειάζονται αποτελεσματικές διαδικασίες ελέγχου, ενώ πρέπει να διευκολυνθεί η διαδικασία αποζημίωσης των καταναλωτών αλλά και να προβλέπονται σοβαρότερες κυρώσεις για τους παραβάτες του νόμου.
Πηγή Ελευεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε για την επικοινωνία.