Σελίδες

Παρασκευή 17 Ιουλίου 2020

  1. Τι εννοούμε με τον όρους «Καθολική Υπηρεσία» και «Ταχυμεταφορές (courier)»;
  2. Πώς μπορώ να ενημερωθώ για τις τιμές των υπηρεσιών μιας ταχυδρομικής επιχείρησης;
  3. Τι πρέπει να γνωρίζω όταν παραδίδω ένα αντικείμενο προς αποστολή σε μία επιχείρηση ταχυμεταφορών;
  4. Μπορεί η επιχείρηση ταχυμεταφορών να αρνηθεί την αποστολή κάποιου ταχυδρομικού αντικειμένου;
  5. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις της επιχείρησης ταχυμεταφορών πριν ή κατά την επίδοση του ταχυδρομικού αντικειμένου στον παραλήπτη;
  6. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις της επιχείρησης ταχυμεταφορών σε περίπτωση μη επίδοσης του ταχυδρομικού αντικειμένου στον παραλήπτη;
  7. Σε περίπτωση που επιθυμώ να παραλάβω το αντικείμενο με επιφύλαξη, θα πρέπει να το πράξω/δηλώσω μόνο τη στιγμή της επίδοσης αυτού σε εμένα;
  8. Μπορεί να αλλάξει η διεύθυνση επίδοσης του αντικειμένου και από ποιόν; Εάν ναι, υπάρχει κάποια επιπλέον χρέωση για αυτή την αλλαγή;
  9. Τι είναι η ατομική σύμβαση και τι πρέπει να προσέξω;
  10. Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν ισχύουν οι υποχρεώσεις των παρόχων ταχυδρομικών υπηρεσιών;
  11. Τι πρέπει να περιλαμβάνει ο ΧΥΚ και πού τον αναζητώ;
  12. Ποια είναι τα βασικά βήματα που πρέπει να κάνω σε περίπτωση που αντιμετωπίζω πρόβλημα με μία ταχυδρομική επιχείρηση;
  13. Σε τί χρονικό διάστημα μπορώ να ασκήσω τα δικαιώματά μου;
  14. Πώς υποβάλλω καταγγελία στην ΕΕΤΤ;
  15. Σε ποιες περιπτώσεις δικαιούμαι αποζημίωση;
  16. Ποιο είναι το ποσό της αποζημίωσης που δικαιούμαι σε κάθε περίπτωση;
  17. Εάν έχω ασφαλίσει το ταχυδρομικό αντικείμενο, τι αποζημίωση δικαιούμαι;
  18. Εάν το ταχυδρομικό αντικείμενο καθυστερήσει, τι αποζημίωση δικαιούμαι;
  19. Εάν στείλω πολλά ταχυδρομικά αντικείμενα μαζί προς ένα παραλήπτη, πώς αποζημιώνομαι γι αυτά;
  20. Εάν το ταχυδρομικό αντικείμενο επιστραφεί, δικαιούμαι αποζημίωση;
  21. Η μη έγκαιρη επίδοση ταχυδρομικού αντικειμένου μου κόστισε ψυχικά και οικονομικά. Δικαιούμαι αποζημίωση;
  22. Σε πόσο καιρό θα λάβω την αποζημίωσή μου, από τη στιγμή που δικαιώνομαι;
  23. Έχω κάνει μία παραγγελία από ηλεκτρονικό κατάστημα και το ταχυδρομικό αντικείμενο που περίμενα, δεν ήρθε. Δικαιούμαι αποζημίωση;
  24. Πώς θα διαπιστώσω αν μια εταιρεία ταχυμεταφορών λειτουργεί νόμιμα;



1. Τι εννοούμε με τον όρους «Καθολική Υπηρεσία» και «Ταχυμεταφορές (courier)»;
Η Καθολική Υπηρεσία αφορά στις κλασσικές ταχυδρομικές υπηρεσίες που όλοι γνωρίζουμε και σήμερα προσφέρεται από τα ΕΛΤΑ και τις αδειοδοτημένες επιχειρήσεις με ειδική άδεια. Η Καθολική Υπηρεσία εξασφαλίζει την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους της χώρας, όπου και αν βρίσκονται σε μόνιμη βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα.
Οι ταχυμεταφορές (κούριερ) αφορούν στην ειδική επείγουσα διαβίβαση αντικειμένων ταχυμεταφορών (φάκελοι, δέματα κλπ), τα οποία παρακολουθούνται σε όλα τα στάδια της διακίνησής τους, ιδίως κατά την παραλαβή και επίδοση, με την έκδοση αποδεικτικού παραλαβής/επίδοσης και παραδίδονται σε προσυμφωνημένο χρόνο από αδειοδοτημένες εταιρείες με γενική άδεια, υπό καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού.

2. Πώς μπορώ να ενημερωθώ για τις τιμές των υπηρεσιών μιας ταχυδρομικής επιχείρησης;
Εντός της επίσημης ιστοσελίδας κάθε ταχυδρομικής επιχείρησης υπάρχει ο ισχύων τιμοκατάλογος των υπηρεσιών που παρέχει.
Σε περίπτωση που η επιχείρηση δε διαθέτει ιστοσελίδα, επικοινωνώ μέσω του τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης πελατών και ζητώ να μάθω την τιμή της υπηρεσίας που με ενδιαφέρει.
Οι τιμές που αναγράφονται στον τιμοκατάλογο των ταχυδρομικών επιχειρήσεων είναι τελικές για τον καταναλωτή (δηλαδή όπου εφαρμόζεται ο Φ.Π.Α., συμπεριλαμβάνεται στην τιμή).
Ο τιμοκατάλογος των ΕΛΤΑ είναι διαθέσιμος στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
www.elta.gr/el-gr/ιδιώτες/τιμοκατάλογοι.aspx

3. Τι πρέπει να γνωρίζω όταν παραδίδω ένα αντικείμενο προς αποστολή σε μία επιχείρηση ταχυμεταφορών;
Κατά την παραλαβή του ταχυδρομικού αντικειμένου από το χώρο του αποστολέα ή από το κατάστημα, η ταχυδρομική επιχείρηση έχει την υποχρέωση να ενημερώνει τον αποστολέα για τα εξής:
  • τις προδιαγραφές της υπηρεσίας και πιο συγκεκριμένα, για τη χρέωση, το χρόνο και τον τρόπο επίδοσης του αντικειμένου
  • την ύπαρξη και το περιεχόμενο της ατομικής σύμβασης, την οποία και οφείλει να του παραδώσει
  • ότι το ΣΥΔΕΤΑ (voucher) δεν αποτελεί φορολογικό στοιχείο
  • τον τρόπο χορήγησης της απόδειξης ή του τιμολογίου παροχής υπηρεσιών σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή
  • τη δυνατότητα καταγραφής στο ΣΥΔΕΤΑ ενδεχόμενων απαιτήσεων του αποστολέα για ειδικούς τρόπους επίδοσης (όπως την αυθημερόν επίδοση, την επίδοση σε διάστημα συγκεκριμένων ωρών ή την επίδοση σε μη εργάσιμη ημέρα).
Αντιστοίχως, ο αποστολέας οφείλει να δηλώσει εάν το αντικείμενο είναι εύθραυστο, εάν έχει ειδική αξία ή συγκεκριμένες απαιτήσεις μεταφοράς. Στην περίπτωση αυτή, ο πάροχος δύναται να ζητήσει την καταβολή πρόσθετων τελών.

4. Μπορεί η επιχείρηση ταχυμεταφορών να αρνηθεί την αποστολή κάποιου ταχυδρομικού αντικειμένου;
Ναι, μπορεί να αρνηθεί την αποστολή ταχυδρομικού αντικειμένου, στις παρακάτω περιπτώσεις:
  • όταν το αντικείμενο εμπίπτει στα μη αποδεκτά αντικείμενα, καθώς και τα αντικείμενα που απαγορεύεται η μεταφορά τους, σύμφωνα με τις Διεθνείς Συμβάσεις ή /και τις διατάξεις της κοινοτικής ή /και εθνικής νομοθεσίας
  • όταν ο αποστολέας αρνηθεί την επιθεώρηση του περιεχομένου του δέματος ή του φακέλου από τον υπάλληλο της επιχείρησης
  • όταν ο αποστολέας – εφόσον του ζητηθεί από τον υπάλληλο της επιχείρησης - αρνηθεί την επίδειξη (έως και δύο) επίσημων εγγράφων ταυτοποίησης του, όπως αστυνομικής ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης, στρατιωτική ταυτότητα, άδεια παραμονής
  • όταν ο υπάλληλος της επιχείρησης, κρίνει ότι το αντικείμενο προς αποστολή είναι επικίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια –τότε οφείλει να ενημερώσει ανάλογα τις αρμόδιες αρχές συμπεριλαμβανομένης της ΕΕΤΤ.

5. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις της επιχείρησης ταχυμεταφορών πριν ή κατά την επίδοση του ταχυδρομικού αντικειμένου στον παραλήπτη;
Η επιχείρηση ταχυμεταφορών έχει την υποχρέωση να:
  • ενημερώνει τον αποστολέα για τα στοιχεία επίδοσης (ημέρα και ώρα παράδοσης, ονοματεπώνυμο ατόμου που παρέλαβε – η ενημέρωση μπορεί να γίνει από την ιστοσελίδα της επιχείρησης ή από εκπρόσωπο της εταιρείας μετά από σχετική ερώτηση μέσω τηλεφώνου, email, κλπ)
  • καταγράφει στο ΣΥΔΕΤΑ ενδεχόμενες απαιτήσεις του αποστολέα για ειδικούς τρόπους επίδοσης (όπως αυθημερόν επίδοση, επίδοση σε διάστημα συγκεκριμένων ωρών, ή επίδοση σε μη εργάσιμη ημέρα)
  • κάνει την επίδοση του αντικειμένου στη διεύθυνση του παραλήπτη, στον ίδιο ή σε σύνοικο πρόσωπο, σε περίπτωση απουσίας του παραλήπτη
  • ενημερώνει τον παραλήπτη, που επιθυμεί να παραλάβει με επιφύλαξη το ταχυδρομικό αντικείμενο, για το δικαίωμά του και διεκπεραιώνει το αίτημα παρουσία του παραλήπτη (είτε μέσω του φορητού ηλεκτρονικού εξοπλισμού είτε καταγράφοντας τους σχετικούς λόγους επιφύλαξης πάνω στο ΣΥΔΕΤΑ)

6. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις της επιχείρησης ταχυμεταφορών σε περίπτωση μη επίδοσης του ταχυδρομικού αντικειμένου στον παραλήπτη;
Η ταχυδρομική επιχείρηση
  • επικοινωνεί τηλεφωνικά με τον αποστολέα ή τον παραλήπτη, εφόσον αντιμετωπίζει δυσκολίες στην επίδοση και εφόσον έχουν δηλωθεί τα τηλέφωνα επικοινωνίας
  • οφείλει να προγραμματίσει τουλάχιστον δεύτερη προσπάθεια επίδοσης του αντικειμένου στον παραλήπτη, σε περίπτωση απουσίας του παραλήπτη
  • προβαίνει σε έγγραφη ειδοποίηση προς τον παραλήπτη σε περίπτωση απουσίας του και επιστροφή του αντικειμένου στο χώρο της ταχυδρομικής επιχείρησης
  • επιστρέφει το αντικείμενο στον αποστολέα με χρέωση όχι μεγαλύτερη του ποσού που καταβλήθηκε για την αποστολή του, σε περίπτωση άρνησης παραλαβής του από τον παραλήπτη
  • φυλάσσει το ταχυδρομικό αντικείμενο για διάστημα έξι (6) μηνών από την τελευταία αποτυχημένη προσπάθεια επίδοσης αυτού.

7. Σε περίπτωση που επιθυμώ να παραλάβω το αντικείμενο με επιφύλαξη, θα πρέπει να το πράξω/δηλώσω μόνο τη στιγμή της επίδοσης αυτού σε εμένα;
Η δήλωση επιφύλαξης παραλαβής μπορεί να πραγματοποιηθεί σε διάστημα μίας (1) ημέρας από την παραλαβή του ταχυδρομικού αντικειμένου από τον παραλήπτη.

8. Μπορεί να αλλάξει η διεύθυνση επίδοσης του αντικειμένου και από ποιόν; Εάν ναι, υπάρχει κάποια επιπλέον χρέωση για αυτή την αλλαγή;
Τόσο ο αποστολέας όσο και ο παραλήπτης έχουν την δυνατότητα τηλεφωνικώς ή εγγράφως μέσω τηλεομοιοτυπίας (fax) ή ηλεκτρονικού μηνύματος και εντός χρονικού ορίου και διαδικασιών που ορίζονται από την επιχείρηση ταχυμεταφορών, να αλλάζουν την διεύθυνση επίδοσης του αντικειμένου. Σε αυτή την περίπτωση, αυτός που ζητά την αλλαγή αναλαμβάνει και τυχόν πρόσθετη χρέωση, βάσει του τιμοκαταλόγου της επιχείρησης ταχυμεταφορών.

9. Τι είναι η ατομική σύμβαση και τι πρέπει να προσέξω;
Οι ταχυδρομικές επιχειρήσεις αναλαμβάνοντας τη διακίνηση ενός ταχυδρομικού αντικειμένου καταρτίζουν με το χρήστη ατομική σύμβαση, στην οποία αναγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις διακίνησής του.
Η ατομική σύμβαση, θα πρέπει να παραδίδεται στο χρήστη (αποστολέα ή παραλήπτη), με τον οποίο συνάπτει τη σύμβαση η επιχείρηση. Σε αυτή θα πρέπει, κατ' ελάχιστο, να προσδιορίζονται τα ακόλουθα:
  • τα μη αποδεκτά αντικείμενα, καθώς και τα αντικείμενα που απαγορεύεται η μεταφορά τους σύμφωνα με διεθνείς συμβάσεις ή / και τις διατάξεις της κοινοτικής ή/και εθνικής νομοθεσίας
  • το δικαίωμα της επιχείρησης να μην παραλαμβάνει προς διακίνηση αντικείμενα, εφόσον ο αποστολέας αρνηθεί την επιθεώρησή τους από εκπρόσωπο της επιχείρησης
  • τη δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης του ταχυδρομικού αντικειμένου από τον αποστολέα και τις αντίστοιχες χρεώσεις
  • τις αποζημιώσεις για καθυστερήσεις, απώλεια και φθορά αντικειμένων καθώς και τις προθεσμίες εντός των οποίων μπορεί να τις διεκδικήσει ο χρήστης
  • τη διαδικασία επίλυσης διαφορών μεταξύ επιχείρησης και χρήστη.
Διαβάζω προσεκτικά τους όρους της σύμβασης και ζητώ διευκρινίσεις αν κάτι δεν κατανοώ. H παράδοση της αποστολής μου στην εταιρεία δηλώνει ότι αποδέχομαι τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μου προς την εταιρεία. Αν υπογράψω σε γλώσσα διαφορετική από τη μητρική, δεν απαλλάσσομαι από τις υποχρεώσεις. Στο τέλος της διαδικασίας κρατώ το αντίγραφο.

10. Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν ισχύουν οι υποχρεώσεις των παρόχων ταχυδρομικών υπηρεσιών;
Ναι, υπάρχουν και αφορούν τις εξής περιπτώσεις:
  • ανωτέρα βία (ιδίως έκτακτα γεγονότα που δεν οφείλονται σε πράξεις ή παραλήψεις της επιχείρησης), η οποία καθιστά αδύνατη ή εξαιρετικά δυσχερή τη λειτουργία της επιχείρησης
  • αποδεδειγμένες εγκληματικές ενέργειες στις εγκαταστάσεις ή τα μεταφορικά μέσα, με αποτέλεσμα την απώλεια, βλάβη ή καταστροφή ταχυδρομικών αντικειμένων
  • μη εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων από την πλευρά των χρηστών
  • ενέργειες ή πράξεις που είναι αντίθετες με τους νόμους του κράτους
  • μη υλοποίηση της υποχρέωσης της επιχείρησης κατόπιν επιθυμίας του πελάτη
  • αποδεδειγμένα ανυπόστατο αίτημα
  • αποδεδειγμένη υπαιτιότητα του πελάτη.

11. Τι πρέπει να περιλαμβάνει ο ΧΥΚ και πού τον αναζητώ;
Ο Χάρτης Υποχρεώσεων προς τον Καταναλωτή (ΧΥΚ) μιας εταιρείας ταχυμεταφορών πρέπει να περιλαμβάνει:
  • την επωνυμία της ταχυδρομικής επιχείρησης, τη διεύθυνση και τα τηλέφωνα των κεντρικών της γραφείων
  • τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης (όπως χρόνος ίδρυσης, ΑΦΜ, σκοπός, είδος παρεχόμενων υπηρεσιών, βασικά οικονομικά μεγέθη επιχείρησης, εύρος δικτύου, διαθέσιμα μεταφορικά μέσα)
  • τις παρεχόμενες ταχυδρομικές υπηρεσίες και τα χαρακτηριστικά αυτών (όπως ΕΣΠΕΤΑ, χρόνοι επίδοσης και προβλεπόμενες αποζημιώσεις, βεβαιωμένη επίδοση, αντικαταβολή, ασφάλιση κλπ.)
  • αναλυτικό τιμοκατάλογο των παρεχόμενων υπηρεσιών
  • συμβατικούς και λοιπούς όρους της ατομικής σύμβασης
  • πολιτική αποζημιώσεων / επιστροφής ταχυδρομικών αντικειμένων, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών λεπτομερειών για τις διαδικασίες αποζημίωσης / επιστροφής
  • διαδικασία εξέτασης παραπόνων των χρηστών και συγκρότηση Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ)
  • διαδικασία εξέτασης για την επίλυση των διαφορών με τους χρήστες.
  • τις ενέργειες, στις οποίες πρέπει να προβεί ο καταναλωτής σε περίπτωση διαφοράς του με την επιχείρηση
  • τις υπηρεσίες, στις οποίες ο καταναλωτής μπορεί να απευθύνει οιοδήποτε αίτημα σχετικά με την αποστολή του, καθώς και την προθεσμία από την ημέρα υποβολής του αιτήματος, εντός της οποίας η ταχυδρομική επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να απαντήσει, η οποία είναι αποκλειστική.
Το ΧΥΚ τον αναζητώ:
  • στην αρχική ηλεκτρονική σελίδα (homepage) της ταχυδρομικής επιχείρησης
  • στα σημεία εξυπηρέτησης της ταχυδρομικής επιχείρησης
  • με την υποβολή ανάλογου αιτήματος
Το ΧΥΚ των ΕΛΤΑ το βρίσκω στην ηλεκτρονική διεύθυνση: εδώ

12. Ποια είναι τα βασικά βήματα που πρέπει να κάνω σε περίπτωση που αντιμετωπίζω πρόβλημα με μία ταχυδρομική επιχείρηση;
Σε περίπτωση που αντιμετωπίζω πρόβλημα με κάποια ταχυδρομική επιχείρηση, ακολουθώ τα παρακάτω βήματα:
  1. Φιλικός Διακανονισμός εντός ή εκτός ΧΥΚ: Επικοινωνώ εγγράφως με το Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών της εταιρείας, προκειμένου να επιτευχθεί επίλυση της διαφοράς μεταξύ εμού και της ταχυδρομικής επιχείρησης, εντός των προβλεπομένων στο ΧΥΚ ή με την σύμφωνη γνώμη των μερών.
  2. Συγκρότηση της Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών: Εάν δεν ικανοποιηθώ από το φιλικό διακανονισμό, έχω δικαίωμα να ζητήσω σύγκληση της Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ), Είναι μία γρήγορη και απλή διαδικασία, που προβλέπεται στο ΧΥΚ κάθε εταιρείας με σκοπό τη διευθέτηση των διαφορών, Μου παρέχει το δικαίωμα παράστασης, ενώ απαιτείται υποχρεωτικά η συμμετοχή ενός εκπροσώπου καταναλωτών. Ο εκπρόσωπος των καταναλωτών πρέπει να προέρχεται από Καταναλωτική Οργάνωση, η οποία θα ορίζεται ρητά με την απόφαση της συγκρότησης της Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών.
  3. Απευθύνομαι στην ΕΕΤΤ, εφόσον η διαφορά δεν έχει επιλυθεί στα προηγούμενα βήματα, η οποία θα επιληφθεί για τη διευθέτηση της διαφοράς στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.
  4. Απευθύνομαι σε άλλες αρμόδιες αρχές, όπως για παράδειγμα, το Συνήγορο του Καταναλωτή, ή τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή ή προσφεύγω στη Δικαιοσύνη, ανεξάρτητα με τις παραπάνω ενέργειες και για απαιτήσεις που δεν προβλέπονται στο ΧΥΚ.

13. Σε τι χρονικό διάστημα μπορώ να ασκήσω τα δικαιώματά μου;
Μπορώ να ασκήσω τα δικαιώματά μου εντός χρονικής περιόδου έξι (6) μηνών από την ημερομηνία αποστολής του ταχυδρομικού αντικειμένου.

14. Πώς υποβάλλω καταγγελία στην ΕΕΤΤ;
Η καταγγελία υποβάλλεται ηλεκτρονικά από το δικτυακό τόπο της ΕΕΤΤ. Εναλλακτικά αποτυπώνεται σε απλό έγγραφο ή σε ειδικό έντυπο που χορηγείται από την ΕΕΤΤ και αποστέλλεται ταχυδρομικώς ή με τηλεμοιοτυπία (fax). Στη συνέχεια πρωτοκολλείται και εξετάζεται από την ΕΕΤΤ.
Στην καταγγελία συμπληρώνω:
  • το ονοματεπώνυμό μου, την ιδιότητα μου, τον αριθμό τηλεφώνου μου, την ταχυδρομική και ηλεκτρονική μου διεύθυνση
  • αναφέρω το όνομα της εμπλεκόμενης ταχυδρομικής επιχείρησης, περιγράφω την προβατική συμπεριφορά αυτής, τη χρονική στιγμή που συνέβη το γεγονός, την τυχόν ανάμειξη δικαστικής ή διοικητικής αρχής, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο ζητώ την αποκατάσταση της παράβασης.
  • τέλος, υπογράφω και χρονολογώ την καταγγελία.

15. Σε ποιες περιπτώσεις δικαιούμαι αποζημίωση;
Σύμφωνα με την Απόφαση της ΕΕΤΤ ΑΠ. 688/52-2013, οι ταχυδρομικές επιχειρήσεις ταχυμεταφορών οφείλουν αποζημίωση για αποδεδειγμένη
  • απώλεια
  • ολική/μερική κλοπή
  • ολική/μερική καταστροφή
  • καθυστέρηση επίδοσης
του περιεχομένου φακέλου με μονοσήμαντα ορισμένο αριθμό αποστολής ή δέματος.
Η απώλεια ή καθυστερημένη επίδοση απλών ταχυδρομικών αντικειμένων δεν γεννά δικαίωμα αποζημίωσης.
Ως απλά ορίζονται τα ταχυδρομικά αντικείμενα, για τα οποία δεν τηρούνται στοιχεία διαχείρισής τους.
Σύμφωνα με τις διατάξεις της Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Σύμβασης τα στοιχεία των εν λόγω αντικειμένων δεν καταγράφονται στα διάφορα στάδια διαχείρισής τους (κατάθεση, περισυλλογή, διαλογή, διανομή) τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Επειδή ακριβώς δεν υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης αυτών, η απώλεια ή η κλοπή ή η καθυστερημένη επίδοση αυτών δε γεννά δικαίωμα αποζημίωσης.
Διευκρινίζεται ότι:
  • τα ταχυδρομικά αντικείμενα, που φέρουν μονοσήμαντα ορισμένο αριθμό αποστολής και παρακολουθούνται στα διάφορα στάδια διαχείρισής ιδίως κατά την επίδοση, με την έκδοση αποδεικτικού επίδοσης στον παραλήπτη, εμπίπτουν στις διατάξεις περί καταβολής αποζημίωσης
  • τα ταχυδρομικά αντικείμενα που ενδεχομένως φέρουν μονοσήμαντα ορισμένο αριθμό αποστολής χωρίς να παρακολουθούνται στα διάφορα στάδια διαχείρισής τους, ιδίως όταν δεν βεβαιώνεται η επίδοση και δεν εκδίδεται αποδεικτικό επίδοσης στον παραλήπτη, χαρακτηρίζονται ως απλά και δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί καταβολής αποζημίωσης. Η ταχυδρομική επιχείρηση οφείλει σε τέτοιες περιπτώσεις να ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή κατά την πώληση της σχετικής υπηρεσίας.
Τα ΕΛΤΑ, ως Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσία, παρέχουν αποζημιώσεις, όπως αυτές ορίζονται στο Χάρτη Υποχρεώσεων Καταναλωτή (ΧΥΚ) τους.

16. Ποιο είναι το ποσό της αποζημίωσης που δικαιούμαι σε κάθε περίπτωση;
Η ταχυδρομική επιχείρηση
  1. για αποδεδειγμένη απώλεια ή ολική κλοπή ή ολική καταστροφή του περιεχομένου
    • φακέλου, το οποίο φέρει μονοσήμαντα ορισμένο αριθμό αποστολής, καταβάλλει ελάχιστη αποζημίωση 50€ και μέγιστη αποζημίωση 70€ και επιστρέφει το ταχυδρομικό τέλος για τη συγκεκριμένη αποστολή.
    • δέματος καταβάλλει ελάχιστη αποζημίωση 100€ και μέγιστη αποζημίωση 400€ και επιστρέφει το καταβληθέν ταχυδρομικό τέλος για τη συγκεκριμένη αποστολή.
  2. για αποδεδειγμένη μερική απώλεια ή μερική κλοπή ή μερική καταστροφή περιεχομένου φακέλου με μονοσήμαντα ορισμένο αριθμό αποστολής και δέματος, καταβάλλει αποζημίωση ίση με την πραγματική αξία της απώλειας ή κλοπής ή καταστροφής με την προϋπόθεση ότι δεν υπερβαίνει το ποσό της αποζημίωσης για απώλεια ή ολική κλοπή ή ολική καταστροφή.

17. Εάν έχω ασφαλίσει το ταχυδρομικό αντικείμενο, τι αποζημίωση δικαιούμαι;
Η ταχυδρομική επιχείρηση ταχυμεταφορών,
  1. για αποδεδειγμένη απώλεια ή ολική κλοπή ή ολική καταστροφή του περιεχομένου φακέλου ή δέματος με δηλωμένη αξία/ασφαλισμένου καταβάλλει αποζημίωση ίση με το ποσό της δηλωθείσας αξίας και επιστρέφει το καταβληθέν ταχυδρομικό τέλος για τη συγκεκριμένη αποστολή.
  2. για αποδεδειγμένη μερική απώλεια ή μερική κλοπή ή μερική καταστροφή περιεχομένου φακέλου ή δέματος με δηλωμένη αξία/ασφαλισμένου καταβάλλεται αποζημίωση ίση με την πραγματική αξία της απώλειας ή κλοπής ή καταστροφής, με την προϋπόθεση ότι δεν υπερβαίνει το ποσό της δηλωθείσας αξίας.

18. Εάν το ταχυδρομικό αντικείμενο καθυστερήσει, τι αποζημίωση δικαιούμαι;
Εάν το ταχυδρομικό αντικείμενο ταχυμεταφορών καθυστερήσει πέραν του συμφωνημένου χρονικού διαστήματος, η ταχυδρομική επιχείρηση ταχυμεταφορών καταβάλλει αποζημίωση ίση με 6€ για κάθε μέρα καθυστέρησης.
Για την περίπτωση που η καθυστέρηση υπερβαίνει το πενταπλάσιο του συμφωνημένου χρόνου επίδοσης, η ταχυδρομική επιχείρηση μεταφορών επιστρέφει επιπλέον το ταχυδρομικό τέλος για τη συγκεκριμένη αποστολή, με την προϋπόθεση ότι το συνολικό ποσό της αποζημίωσης δεν υπερβαίνει τα 100€.

19. Εάν στείλω πολλά ταχυδρομικά αντικείμενα μαζί προς ένα παραλήπτη, πώς αποζημιώνομαι γι αυτά;
Σε πολλαπλή αποστολή, όπου αποστέλλονται πολλά ταχυδρομικά αντικείμενα προς έναν παραλήπτη, κάθε ταχυδρομικό αντικείμενο τυγχάνει διαφορετικής αντιμετώπισης και αποζημιώνεται ξεχωριστά.

20. Εάν το ταχυδρομικό αντικείμενο επιστραφεί, δικαιούμαι αποζημίωση;
Εάν ένα ταχυδρομικό αντικείμενο ταχυμεταφορών επιστραφεί και η αιτία της μη επίδοσής του είναι άγνωστη, η ταχυδρομική επιχείρηση ταχυμεταφορών οφείλει να επιστρέψει στον αποστολέα τα ταχυδρομικά του έξοδα.

21. Η μη έγκαιρη επίδοση ταχυδρομικού αντικειμένου μου κόστισε ψυχικά και οικονομικά. Δικαιούμαι αποζημίωση;
Η ταχυδρομική επιχείρηση ταχυμεταφορών συμπεριλαμβάνει την αποζημίωση για ηθική βλάβη στο ποσό της αποζημίωσης.
Πιθανή συνεπαγόμενη απώλεια κέρδους δεν αποζημιώνεται.

22. Σε πόσο καιρό θα λάβω την αποζημίωσή μου, από τη στιγμή που δικαιώνομαι;
Η αποζημίωση καταβάλλεται το αργότερο εντός περιόδου πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία έγκρισης καταβολής αποζημίωσης.

23. Έχω κάνει μία παραγγελία από ηλεκτρονικό κατάστημα και το ταχυδρομικό αντικείμενο που περίμενα, δεν ήρθε. Δικαιούμαι αποζημίωση;
Αν το αντικείμενο έχει διακινηθεί ως δέμα με μοναδικό αριθμό αποστολής τότε ναι - βλέπε ερώτηση 15 πιο πάνω.
Όμως, μικρά δέματα έως 2 κιλά διακινούνται πολλές φορές ως απλά ταχυδρομικά αντικείμενα από τον ΕΛΤΑ και τους αντίστοιχους ταχυδρομικούς φορείς του εξωτερικού, χωρίς να έχουν μοναδικό αριθμό αποστολής.
Τα μικροδέματα αυτά παραλαμβάνονται από τους διανομείς για διανομή, εφόσον οι διαστάσεις τους επιτρέπουν να τοποθετηθούν στα εντυποκιβώτια ή στις τσάντες. Για τα ογκώδη αντικείμενα, που λόγω διαστάσεων δεν είναι δυνατή η τοποθέτησή τους στις τσάντες ή στα εντυποκιβώτια, ή δεν υπάρχει κατάλληλο γραμματοκιβώτιο ή ασφαλές σημείο στην είσοδο, ο διανομέας είναι υποχρεωμένος να εκδώσει ειδοποιητήριο και να το παραδώσει στον παραλήπτη, για να τα παραλάβει από το αρμόδιο Ταχυδρομικό Κατάστημα.
Για αυτού του είδους τα αντικείμενα δεν προβλέπεται αποζημίωση απώλειας, συνεπώς πρέπει να κάνετε τις σχετικές διευκρινήσεις με το ηλεκτρονικό κατάστημα για τον τρόπο αποστολής που θα επιλέξετε.

24. Πώς θα διαπιστώσω αν μια εταιρεία ταχυμεταφορών λειτουργεί νόμιμα;
Έχω τη δυνατότητα να διαπιστώσω αν μία εταιρεία ταχυμεταφορών λειτουργεί νόμιμα, δηλαδή αν έχει Άδεια, ελέγχοντας αν αυτή φέρει στα έντυπά της και, κυρίως, στο Συνοδευτικό Δελτίο Ταχυμεταφοράς (ΣΥΔΕΤΑ ή voucher) τον Αριθμό Μητρώου της ΕΕΤΤ.
Παρατηρώ και αναγνωρίζω στο ΣΥΔΕΤΑ το ακόλουθο διακριτικό, από το οποίο προκύπτει ότι μία επιχείρηση είναι εγγεγραμμένη στο τηρούμενο από την ΕΕΤΤ Μητρώο Ταχυδρομικών Επιχειρήσεων.

ΕΕΤΤ
ΑΜ : 00-000
Γενική Άδεια
Ταχυδροµικών
Υπηρεσιών
 
Μπορώ να το επιβεβαιώσω ανατρέχοντας στο Μητρώο Ταχυδρομικών Επιχειρήσεων ή, πιο απλά, κάνοντας αναζήτηση εδώ με τον αριθμό μητρώου του διακριτικού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε για την επικοινωνία.