Cretan Consumers Union is a non-profit union,fighting for the rights of the consumers Cretan Consumers Union focuses on policy issues related to vehicle safety, telecommunications, product safety, financial services , food safety and health care..We fight...for a safe marketplace for all
Πιστοποιημένη Ένωση Καταναλωτών
από την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή
Α/Μ 35
10:00 π.μ-12:00μ.μ.
ΜΟΝΟ και ΑΥΣΤΗΡΑ ΚΑΤΌΠΙΝ ΡΑΝΤΕΒΟΎ
E-mail: epkxan@gmail.com
για την ανανέωση της συνδρομής τους/για το 2020
Πληροφορίες στη γραμματεία της Ε.Π.Κ.Κ στο
28210 92306
κατά τις ώρες 10:00 - 13:30
0026.0746.92.0103426942
Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2021
E.Π.Κ.Κρήτης: " Τι πρέπει να προσέξεις ως καταναλωτής , όταν κλείνεις ξενοδοχείο με την booking ή την trivago!"
Ε
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 24-12-2021
Επειδή, ζούμε σε εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και του νέου έτους και παρά την πανδημία του covit 19 , κάποιοι από εμας,θα θελήσουν να εκδράμουν , κλείνοντας ξενοδοχείο , μέσα από τις μηχανές αναζήτησης. με την booking ή την trivago!, θα πρέπει να προσέξουν τις "παγίδες" που κρύβουν
Η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης ,λαμβάνοντας υπόψη τις καταγγελίες και τα παράπονα των ταξιδιωτών -καταναλωτών και προσπαθώντας να βοηθήσει ,προκειμένου ένα ταξίδι να μην γίνει " εφιάλτης " , δίνει τις Συμβουλές της
Οι συμβουλές μας
1.)Προσέχω, αν το δωμάτιο ,είναι αυτό που έκλεισα
Είναι το δωμάτιο που είδες στη μηχανή αναζήτησης; Πχ στην booking ή στην trivago εξακρίβωσε σε ποια κατηγορία δωματίου αντιστοιχεί κάθε τιμή, για να μην βρεθείς σε άλλο δωμάτιο από αυτό που περίμενες.
Να ξέρεις ότι ….συνήθως οι φωτογραφίες των δωματίων έχουν προκύψει με λήψη που τα κάνει να φαίνονται μεγαλύτερα και πως είναι πιθανό αυτός ο φοίνικας που φαίνεται έξω από το παράθυρο να είναι πινελιά Photoshop. Αν γνωρίζεις από επεξεργασία φωτογραφιών θα μπορείς να κρίνεις την αλήθεια από το εφέ.
2)CHECK IN CHECK AOYT
Κάθε ξενοδοχείο έχει διαφορετική πολιτική, οπότε μην προσπερνάς αυτή τη σημαντική λεπτομέρεια. Δε θα ήθελες για παράδειγμα να φτάσεις 11 το πρωί και να περιπλανιέσαι με τις βαλίτσες σου ,ως τις 14.00 το μεσημέρι.
3)Τοποθεσία
Έλεγξε,αν η διεύθυνση του ξενοδοχείου που αναγράφεται στο booking site είναι η σωστή. Δες τις λεπτομέρειες επάνω στο χάρτη, αναζήτησε τη διεύθυνση στον ιστότοπο, μάθε σχετικά με την εγγύτητα του στα σημεία ενδιαφέροντος.
4)Πρωινό; Ναι η Οχι
Τσεκάρετε αν στη τιμή του δωματίου που πληρώνετε, περιλαμβάνεται το πρωινό.η χρεώνεται εξτρα
5)Διάβασε τις κριτικές των άλλων πελατών (reviews)
Για να έχεις μια γενική εικόνα του ξενοδοχείου και των παροχών του. πρέπει να λαμβάνεις υπόψη σου και τις καλόβουλες οι εμπειρίες των προηγούμενων επισκεπτών, είναι ένα πολύ σημαντικό κριτήριο Μη κοιτάξεις μόνο το μέσο όρο βαθμολόγησης, διάβασε αρκετά από τα σχόλια για να σχηματίσεις μια αντικειμενική άποψη.
6).Διάθεση διαδικτύου (Wi-Fi)
Ρωτείστε στις παροχές τους το Internet. Το ότι όμως περιλαμβάνει στις παροχές του δίκτυο Wi-Fi δε σημαίνει αυτόματα ότι είναι δωρεάν.
7).Οι φόροι είναι μέσα;
Στις περισσότερες περιπτώσεις η τιμή που βλέπετε είναι η τελική. Μα ανάλογα την περίπτωση μπορεί να υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι κοστολόγησης.
8)Πως ακυρώνω αν θέλω;
Δώσε τη δέουσα σημασία στη πολιτική ακύρωσης του ξενοδοχείου. Διάβασε διεξοδικά το κείμενο με τις χρεώσεις κράτησης και πιθανής δέσμευσης των χρημάτων σου.
9)Πως θα πληρώσω;
Τα περισσότερα ξενοδοχεία προτιμούν να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους με τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Ανεξάρτητα με τον τελικό τρόπο αποπληρωμής η πιστωτική αποτελεί την ένδειξη φερεγγυότητας σας στον ξενοδόχο. Είναι στη δικαιοδοσία σας να επιλέξετε την κάρτα που έχετε συνδέσει με κάποιο λογαριασμό για ασφαλείς αγορές στο διαδίκτυο (τύπου PayPal).
10.Μην ξεχνάς…
…ότι σε όσες παροχές βλέπεις στα booking sites και σε ενδιαφέρουν πρέπει πάντα να ελέγχεις κατά πόσο αυτές συμπεριλαμβάνονται στη τιμή του δωματίου ή έχουν επιπλέον χρέωση. Διάβασε τους όρους και τις προϋποθέσεις!
11)Οι μηχανές αναζήτησης είναι η καλύτερη λύση;
Πλεονεκτήματα
Μια ταξιδιωτική μηχανή αναζήτησης, εξασφαλίζει διάθεση δωματίων σε οικονομικές τιμές, άμεσα και αδαπάνως.
Μειονεκτήματα
Το μειονέκτημα είναι πως, συχνά πρόκειται για τα χειρότερα δωμάτια των ξενοδοχείων.
Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι μόλις εντοπίσεις ένα ξενοδοχείο που σε ενδιαφέρει, να επισκεφτείς το site του εν λόγω ξενοδοχείου και να τσεκάρεις τις τιμές ,στο απευθείας σύστημα κράτησης του.
Αν πρόκειται για μικρή διαφορά στην τιμή, που δεν επηρεάζει το budget σου, προτίμησε τη λύση της απευθείας κράτησης στο site του ξενοδοχείου, γιατί έτσι έχεις περισσότερες πιθανότητες να εξασφαλίσεις ένα καλό δωμάτιο.
12)Την Προσοχή σας!!!
Όπως αναφέρεται στους "Όρους και προϋποθέσεις"που εμφανίζονται στον ιστοτόπο της Booking.com, o πελάτης κάνοντας κράτηση αποδέχεται και βεβαιώνει ότι έχει διαβάσει,κατανοήσει και συμφωνει με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφερονται στη συγκεκριμένη σύμβαση (συμπεριλαμβανομένης της δήλωσης προστασίας προσωπικών δεδομένων)
Τέλος , για παράπονα και καταγγελίες ,στην Γενική Διεύθυνση τουριστικής πολιτικής , του Υπουργείου Τουρισμού,τηλ.210 3736101 και
στην Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης 2821092306 και email. epkxan@gmail.com
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη
Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2021
Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021
Ε.Π.Κ.Κρήτης: "Συμβουλές , για Χριστουγεννιάτικες αγορές "
Πλησιάζοντας τις γιορτές των Χριστουγέννων -νέου έτους 2022 και παρότι ζούμε κάτω από συνθήκες covit 19 και καλπάζουσας ακρίβειας,
η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης και αυτά τα Χριστούγεννα στέκεται δίπλα στις αγορές των καταναλωτών ,εφιστώντας την προσοχή τους ,αλλά και για να τους συμβουλέψει:
Οι Συμβουλές μας:
1) Για την αγορά κρέατος
(αρνιά, κατσίκια κλπ ): Συγκρίνουμε την τιμή με την ποιότητα του κρέατος και να αναζητούμε τις σφραγίδες υγειονομικών ελέγχων, που δείχνουν ότι οι αρμόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες έχουν κάνει τον απαιτούμενο έλεγχο. Για όλα τα σφάγια αμνοεριφίων εγχώριας παραγωγής, η σφραγίδα καταλληλότητας είναι χρώματος «τιρκουάζ» («λαμπρό κυανούν», χρωστική Ε 133) και έχει σχήμα ωοειδές ή στρογγυλό, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης του σφαγείου. Σε σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου θα πρέπει να αναγράφεται η χώρα προέλευσης, «ELLAS» ή «ΕL». Για τα σφάγια αμνοεριφίων που προέρχονται από κοινοτικές χώρες, η σφραγίδα καταλληλότητας είναι χρώματος «τυρκουάζ» («λαμπρό κυανούν», χρωστική Ε133 ) ή «ερυθρό» («ερυθρό Allura», χρωστική Ε 129) και έχει σχήμα ωοειδές ή στρογγυλό, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης του σφαγείου. Σε σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου θα πρέπει να αναγράφονται τα αρχικά του ονόματος της κοινοτικής χώρας προέλευσης Τα σφάγια αμνοεριφίων εισαγωγής από τρίτες χώρες, ελληνικής ή όχι σφαγής, φέρουν υποχρεωτικά όλες τις σφραγίδες σε χρώμα «καστανό» (χρωστική Ε155), δηλαδή τη σφραγίδα καταλληλότητας (ωοειδή ή στρογγυλή) και σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, στο εσωτερικό της οποίας αναγράφεται το όνομα της τρίτης χώρας.
2) Για την προμήθεια πουλερικών
(γαλοπούλες-κοτόπουλα) και προϊόντων πτηνοτροφίας: Οι γαλοπούλες διατίθενται προς πώληση είτε ως νωπές (συσκευασμένες ή μη) είτε ως κατεψυγμένες.
Οι νωπές εγχώριες μη συσκευασμενες γαλοπουλες πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένες (απεντερωμένες), χωρίς πούπουλα και να φέρουν σήμανση καταλληλότητας (είτε με τη μορφή σφραγίδας, είτε, συνηθέστερα, σε καρτελάκι μιας χρήσης, κατάλληλα τοποθετημένο επάνω στο κρέας). Οι συσκευασμένες νωπές ή κατεψυγμένες γαλοπούλες πρέπει να φέρουν τη σήμανση καταλληλότητας της χώρας προέλευσης και την ημερομηνία ανάλωσης (τοποθετημένη επάνω ή κάτω από τη συσκευασία ή το περιτύλιγμα, κατά τρόπο ευανάγνωστο).
3) Για την προμήθεια γαλακτοκομικών
Τα συσκευασμένα τυριά θα πρέπει να φέρουν σήμανση αναγνώρισης (οβάλ σφραγίδα) με τα αρχικά της χώρας παραγωγής και τον αριθμό έγκρισης του παρασκευαστή. Επίσης, η ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας θα πρέπει να αναγράφεται επάνω στη συσκευασία. Τα τυριά πρέπει να συντηρούνται στο ψυγείο.
4) Για την προμήθεια ειδών ζαχαροπλαστικής
Tα προϊόντα ζαχαροπλαστικής για την ασφάλεια των καταναλωτών, θα πρέπει να διατηρούνται στο ψυγείο, με τις σωστές θερμοκρασίες συντήρησης, λόγω του ευάλωτου χαρακτήρα τους. Καλό είναι και αυτές τις γιορτές,να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε σπιτικά γλυκά, δίπλα στα παιδιά μας, και λιγότερο θα μας στοιχίσουν και το σπίτι θα ευωδιασει από μυρωδιές, αλλά και το πνεύμα της δημιουργίας θα περάσουμε στα παιδιά μας.
ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ
Να αγοράζουμε τρόφιμα από ασφαλή καταστήματα και σε τούτες τις γιορτές, ας κάνουμε τις αγορές μας ,από καταστήματα τοπικών συμφερόντων…
Οι αγορές τροφίμων από πλανόδιους περιστασιακούς πωλητές θα πρέπει να αποφεύγονται συστηματικά, διότι αποτελούν πηγή διάθεσης μη ελεγχόμενων τροφίμων, τα οποία μπορεί να μας παραπλανήσουν και να προκαλέσουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα στην υγεία μας.
Τέλος, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης ,εύχεται σε όλους τους καταναλωτές, υγεία και καλές ξεχωριστές γιορτές ,για τον καθένα Για κάθε καταγγελία υπάρχει η ειδική γραμμή επικοινωνίας 11717, η οποία είναι στη διάθεση όλων των καταναλωτών και στην οποία μπορούν να αναφέρουν / καταγγέλλουν οιαδήποτε μη συμμόρφωση ή παράβαση της νομοθεσίας που μπορεί να υποπέσει στην αντίληψή τους.ακόμα μπορούν να επικοινωνούν στα τηλ της ΄Ενωσης . 2821092306,282109266 αλλά και στο 1520 Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2021
Ε.Π.Κ.Κρήτης: "Καταναλωτή , έχεις το δικαίωμα της ακύρωσης ,σε μία ηλεκτρονική αγορά ή σύμβαση ,εντός 14 ημερών"
Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 15-12-2021
Επειδή, τα παράπονα και οι καταγγελίες των καταναλωτών, πέφτουν ως "τσουνάμι" καθημερινά με θυμό και αγανάκτηση στην ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, και επειδή ζούμε σε εποχή πανδημίας, που τόσο οι ηλεκτρονικές αγορές όσο και οι τηλεφωνικές συμβάσεις τηλεφωνίας και ενέργειας, γίνονται ως επί το πλείστον ηλεκτρονικά και ενόψει εορτών Χριστουγέννων και Νέου Έτους, η Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, θέλοντας να προστατέψει τους καταναλωτές, από λανθασμένες και βιαστικές επιλογές.,αλλά και από θυμό και αγανάκτηση , με ανακοίνωση της ,επισημαίνει το δικαίωμα της υπαναχώρησης , δηλαδή της ακύρωσης, μίας παραγγελίας ή μίας αγοράς.
Τα δικαιώματα μας , ως καταναλωτές από ηλεκτρονικές αγορές και πως προστατεύονται
Τι είναι το δικαίωμα υπαναχώρησης (ακύρωση );
Το δικαίωμα υπαναχώρησης είναι το δικαίωμα του καταναλωτή., που του επιτρέπει να ακυρώσει, χωρίς να αιτιολογήσει, μια αγορά εντός 14 ημερών ,από την παραλαβή του προϊόντος ή από την υπογραφή της σύμβασης για υπηρεσίες.
Πότε ασκεί ο καταναλωτής το δικαίωμα υπαναχώρησης;
Ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να υπαναχωρήσει από την εξ αποστάσεως ή την εκτός εμπορικού καταστήματος αγορά ή σύμβαση. Το δικαίωμα αυτό χορηγείται καθώς θεωρείται ότι ο καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα να εξακριβώσει τα «υλικά» χαρακτηριστικά του προϊόντος ή γιατί μπορεί να έχει βρεθεί σε μια κατάσταση αγοράς υπό πίεση. Το δικαίωμα υπαναχώρησης υφίσταται ανεξάρτητα από το αν η σύμβαση αφορά την παροχή αγαθών, υπηρεσιών ή ψηφιακού περιεχομένου.
Τι είναι η εξ’ αποστάσεως σύμβαση πώλησης;
Είναι η καταναλωτικές σύμβαση που συνάπτεται,χωρίς την ταυτόχρονη φυσική παρουσία του εμπόρου και του καταναλωτή, με χρήση μέσων επικοινωνίας εξ αποστασεως, μέσω ταχυδρομείου, ίντερνετ, τηλεφώνου κλπ.
Τι είναι η σύμβαση που συνάπτεται εκτός εμπορικού καταστήματος;
Είναι οι συμβάσεις που συνάπτονται με τη παρουσία του εμπόρου και του καταναλωτή αλλά σε χώρο που δεν είναι το εμπορικό κατάστημα π.χ. στο σπίτι του καταναλωτή, στο χώρο εργασίας του κλπ.
Ποια είναι τα ειδικά δικαιώματα των καταναλωτών σε αυτούς τους δύο τύπους συμβάσεων;
Ο καταναλωτής έχει μια προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών για να ξανασκεφτεί την αγορά του και να αποφασίσει το κατά πόσο θέλει να διατηρήσει τη σύμβαση που σύναψε με τον έμπορο.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο καταναλωτής μπορεί να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση.
Ο καταναλωτής υποχρεούται να αιτιολογήσει την υπαναχώρηση;
Δεν απαιτείται να εξηγήσει ή να αιτιολογήσει την απόφασή του.
Υπάρχει κάποιο κόστος για την υπαναχώρηση;
Επιβαρύνεται με το κόστος επιστροφής του προϊόντος ή του κόστος της μειωμένης αξίας στην περίπτωση κακομεταχείρισης του προϊόντος, όπως εξηγείται παρακάτω.
Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το προϊόν πριν υπαναχωρήσει;
Στην περίπτωση που θέλει να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης, ο καταναλωτής δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει το προϊόν. Ωστόσο, μπορεί να το ελέγξει και να δοκιμάσει τα αγαθά, με τον ίδιο τρόπο που θα το έκανε από κοντά σε ένα εμπορικό κατάστημα.
Αν χρησιμοποιήσει τα αγαθά, θα πρέπει να αποζημιώσει τον έμπορο για την τυχόν μείωση της αξίας τους.
Πως υπολογίζεται η προθεσμία υπαναχώρησης;
Η προθεσμία των δεκατεσσάρων ημερών ξεκινά από τη στιγμή που ο καταναλωτής αποκτά τη φυσική κατοχή των αγαθών ή από τη στιγμή της σύναψης της σύμβασης για υπηρεσίες. Αν ο καταναλωτής υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, έχει επιπλέον 14 ημέρες να επιστρέψει το προϊόν. Ο έμπορος πρέπει να επιστρέψει το σύνολο του ποσού που έλαβε εντός 14 ημερών από την επιστροφή τους.
Πρέπει να ενημερωθεί ο καταναλωτής για το δικαίωμα υπαναχώρησης;
Ναι, οι επιχειρήσεις έχουν υποχρέωση να ενημερώσουν τον καταναλωτή για την ύπαρξη, τις προϋποθέσεις, την προθεσμία και τις διαδικασίες για την άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης
και να του χορηγήσουν υπόδειγμα εντύπου υπαναχώρησης. Αν δεν ενημερώσουν τον καταναλωτή, η προθεσμία για το δικαίωμα υπαναχώρησης επεκτείνεται κατά 12 μήνες!
Το δικαίωμα αυτό ισχύει και για αγορές από άλλες χώρες;
Το δικαίωμα υπαναχώρησης είναι πλήρως εναρμονισμένο στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι ίδιοι κανόνες εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη το ίδιο.
Ποιες είναι οι εξαιρέσεις στο δικαίωμα υπαναχώρησης;
Σε κάποιες περιπτώσεις, ο καταναλωτής δεν μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από σύμβαση όπως:
Για αγαθά τα οποία μπορούν να αλλοιωθούν ή λήγουν σύντομα, μετά την πλήρη παροχή της υπηρεσίας, όταν η τιμή εξαρτάται από διακυμάνσεις της χρηματαγοράς, όταν τα προϊόντα κατασκευάζονται με ειδική παραγγελία και προδιαγραφές, τα σφραγισμένα αγαθά που έχουν αποσφραγιστεί (για λόγους υγιεινής), τα οινοπνευματώδη ποτά, τα σφραγισμένα ηχητικά αρχεία ή βίντεο ή λογισμικό, εφημερίδες και περιοδικά, η παροχή στέγασης, μεταφοράς αγαθών, ενοικίασης αυτοκινήτων, εστίασης, αναψυχής.
Τέλος, ως ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, Καλούμε τους καταναλωτές:
– να μην παίρνουν βιαστικές αποφάσεις ενδίδοντας σε τηλεφωνικές ή ιντερνετικές πιέσεις
– να ζητούν το έντυπο υπαναχώρησης και να το αποστέλλουν στην εταιρεία (όχι προφορικά), αν αλλάξουν γνώμη εντός 14 ημερών.
– να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές από επώνυμα καταστήματα που τηρούν το δικαίωμα υπαναχώρησης.
–να καταγγελουν οποιαδήποτε απάτη, παραπλάνηση ή μη τήρηση των παραπάνω στο1520 Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στην
Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης τηλ.2821092306 και στο email epkxan@ gmail.com
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη
--
ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Α/Μ35
Ταχ.Δ/νση:Πλ.1866 Αρ.2
Email: epkxan@gmail.com
Τηλ-Φαξ:2821092666-28210 92306
Κοινωνία των Πολιτών: «Ναι» στη ρύθμιση - «Όχι» στη συρρίκνωση
Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ και οι Ενώσεις Καταναλωτών της Π.ΟΜ.Ε.Κ “Η Παρέμβαση” μαζί με άλλες
300 Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών ζητούν τη βελτίωση του προς ψήφιση
νομοσχεδίου για τη ρύθμιση των οργανώσεων, το οποίο όπως τονίζουν αποτυγχάνει να λάβει
υπόψη τις πραγματικές ανάγκες λειτουργίας τους, οδηγώντας πολλές από αυτές σε κλείσιμο.
Το σχέδιο νόμου «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των
Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και
λοιπές διατάξεις», είναι ένα κατ’ αρχήν θετικό βήμα που η ίδια η Κοινωνία των Πολιτών εδώ
και χρόνια ζητάει, αγνοεί ωστόσο, την επιβάρυνση που επιφέρει σε πολλές οργανώσεις και
κυρίως τις μικρότερες, υποχρεώνοντάς τες σε συνενώσεις με μεγαλύτερες.
Συνολικά, το σχέδιο νόμου - που φέρνει το υπουργείο Εσωτερικών - και το οποίο πέρασε από
την επιτροπή με ταχύτατες διαδικασίες, θεωρούμε ότι αποδυναμώνει την αυτονομία των
οργανώσεων, διαμορφώνει μια Κοινωνία των Πολιτών με πολλαπλές ταχύτητες και αδυνατεί
να καθορίσει ένα συντεταγμένο πλαίσιο επαφής μεταξύ κράτους και οργανώσεων της
Κοινωνίας Πολιτών σε στρατηγικό επίπεδο.
Όπως επισημαίνουμε οι οργανώσεις στο κοινό υπόμνημα μας που εστάλη στον Πρωθυπουργό,
την Κυβέρνηση και στο Κοινοβούλιο «η διαμόρφωση ενός πλαισίου ανάπτυξης για την
Κοινωνία των Πολιτών είναι σημαντικό να έχει στον πυρήνα της την ανάδειξη και τις
διαδικασίες πρακτικών λογοδοσίας και διαφάνειας. Ωστόσο, οι ρυθμίσεις αυτές θα πρέπει
να γίνονται με τρόπο συμπεριληπτικό και ουσιαστικά δημοκρατικό, λαμβάνοντας υπ’ όψιν
τις ανάγκες των οργανώσεων και του συνόλου της Κοινωνίας ευνοώντας και όχι θέτοντας
προσκόμματα μέσω της πρόβλεψης εκτενών γραφειοκρατικών προϋποθέσεων που
αποκλείουν και δεν ενισχύουν τη δράση των Ο.Κοι.Π.».
Από την επί δεκαετιών ανθρωπιστική βοήθεια σε χώρες όλου του κόσμου μέχρι την οικονομική
κρίση του 2010, την προσφυγική κρίση, τις πυρκαγιές στο Μάτι και την Εύβοια, την κλιματική
κρίση, την παροχή ειδών πρώτης ανάγκης στους ευπαθέστερους των συμπολιτών μας, τις
κοινωνικοπολιτιστικές πρακτικές σε νέους και αποκλεισμένες κοινότητες της χώρας, η Κοινωνία
των Πολιτών είναι πάντα και πρωτίστως παρούσα. Με δεδομένη τη σπουδαιότητα της
διαμόρφωσης ενός ισχυρού και συμπεριληπτικού νομικού πλαισίου, περισσότεροι από 300
εκπρόσωποι οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών με πολυετή και σε βάθος εμπειρία του
χώρου, καλούμε το Υπουργείο Εσωτερικών να συμπεριλάβει έστω και την τελευταία στιγμή τις
τροποποιήσεις που υποβάλαμε με το κοινό μας υπόμνημα, προκειμένου η νομοθεσία
Συμπληρωματικό Υπόμνημα Σχολιασμού - Νομοσχέδιο
«Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών, εθελοντική απασχόληση και
λοιπές διατάξεις»
Το παρόν υπόμνημα σχολιασμού συντάσσεται στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής
συζήτησης που διεξάγεται στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας
Τάξης και Δικαιοσύνης επί του Σχεδίου Νόμου για την «Προστασία του
εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά
κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και λοιπές
διατάξεις». Έχει προηγηθεί η υποβολή σχολίων από τις Ο.Κοι.Π. κατά τη
διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης στην πλατφόρμα opengov.gr που
διήρκεσε από τις 26/10/2021 ως και τις 19/11/2021, καθώς και η σύνταξη
υπομνήματος κοινών θέσεων 302 οργανώσεων επί βασικών σημείων του
νομοσχεδίου, οι οποίες επισυνάπτονται. Οι παρατηρήσεις που ακολουθούν
αφορούν ζητήματα επί της αρχής, αλλά και κατ’ άρθρον επισημάνσεις τις οποίες
κρίνουμε σημαντικές.
Γενικές Παρατηρήσεις
Αδιαμφισβήτητα, η πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών με την κατάθεση
του Νομοσχεδίου «Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών, εθελοντική απασχόληση και
λοιπές διατάξεις» η σύνταξη και κατάθεση προς ψήφιση του υπό συζήτηση
σχεδίου νόμου αναμένεται να καλύψει μια διαχρονική ανάγκη από την πλευρά
των οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών για τη δημιουργία ενός συνεκτικού
πλαισίου σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας τους και τη ρύθμιση των σχέσεών
τους με το κράτος.
Η πρόθεση εξορθολογισμού και διασύνδεσης των μητρώων οργανώσεων που
τηρούνται σε διαφορετικά υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες αποτελεί ένα από
τα θετικά στοιχεία του σχεδίου νόμου. Ωστόσο, δεν καθίσταται σαφής ο τρόπος
με τον οποίο θα επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος εξορθολογισμός διατηρώντας το
σχετικό κενό που εντοπίζεται και προκαλώντας περαιτέρω ασάφειες αναφορικά
με τι πρόκειται να ισχύσει. Παράλληλα, χαιρετίζουμε την προσπάθεια ανάδειξης
του πλήθους των οργανώσεων και των πεδίων στα οποία δραστηριοποιούνται
στηρίζοντας την ελληνική κοινωνία. Η ανάδειξη του έργου της Κοινωνίας των
Πολιτών είναι κρίσιμη ιδιαίτερα δεδομένης της κοινωνικοοικονομικής συγκυρίας,
όπως έχει διαμορφωθεί μετά από τη δεκαετή οικονομική κρίση και τις συνέπειες
της πανδημίας. Στα θετικά συνεκτιμάται η πρόθεση ρύθμισης και προστασίας του
εθελοντισμού.
Στα αρνητικά του σημειώνουμε την αδυναμία να δημιουργήσει ένα αναπτυξιακό
πλαίσιο για το κύριο σώμα των οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών, τη
δημιουργία πρόσθετων γραφειοκρατικών υποχρεώσεων χωρίς την κατάργηση
άλλων σχετικών διατάξεων και τον μη καθορισμό ενός συντεταγμένου πλαισίου
επαφής μεταξύ κράτους και οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών σε στρατηγικό
επίπεδο. Παράλληλα, η νομοθέτηση φαίνεται να λαμβάνει χώρα με βάση την
αντίληψη ότι οι περισσότερες οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών είναι μεγάλου
μεγέθους, όταν τα πιο έγκυρα στοιχεία (έρευνα ΘΑΛΗΣ ΙΙ) αναδεικνύουν ότι το
72% των πιο ενεργών οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών έχουν έως 10 άτομα
εργαζομένους. Τέλος, δημιουργεί σημαντικά εμπόδια εισόδου φορέων στο Ειδικό
Μητρώο, στερώντας τους τις σχετικές ευεργετικές διατάξεις που θα ήταν ικανές
να τους επιτρέψει να καλύψουν επιτυχώς τις προϋποθέσεις εισόδου στο ειδικό
αυτό μητρώο.
Αναντίρρητα, η εθελοντική συμμετοχή στη Δημόσια Βάση και κυρίως στο Ειδικό
Μητρώο είναι επίπλαστη, καθώς κρίνουμε ότι εξ αυτής θα προκύψει μια διάκριση
μεταξύ οργανώσεων εντός και εκτός του Ειδικού Μητρώου, με αρνητικές πρόσθετες
συνέπειες για αυτές που παραμένουν εκτός, και τελικό αποτέλεσμα τον διαμοιρασμό
της ΚτΠ σε δύο ταχύτητες.
Σχετικά με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης σημειώνουμε την απουσία
αναφορών σε ένα πλαίσιο το οποίο θα ενδυναμώνει τον τομέα αλλά εν αντιθέσει
παρατηρείται εντός του κειμένου διαρκής χρήσης όρων όπως «έλεγχος» και
«ρύθμιση», οι οποίες, αν και αποδεκτές, στερούν από το εγχείρημα την επίτευξη
ουσιαστικών τομών που θα υποστηρίξουν την περαιτέρω ανάπτυξη ενός
σημαντικού πυλώνα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Φαίνεται, δε, ότι η
όποια μελέτη άλλων περιπτώσεων σε Ευρωπαϊκή Ένωση και χώρες του ΟΟΣΑ
δεν ήταν επαρκής καθώς δεν ενσωματώνονται βέλτιστες πρακτικές από χώρες με
πιο προηγμένα οικοσυστήματα από το ελληνικό.
Περαιτέρω, η σημείωση περί χάραξης αποτελεσματικών πολιτικών (πεδίο 8/β)
φαίνεται να στερείται τεκμηρίωσης βάσει των διατάξεων του νομοσχεδίου, ενώ
στο πεδίο 18/Δ γίνεται αναφορά στη συμβολή «να καταστεί αποτελεσματική η
δράση τους [των ΟΚΟΙΠ}» όπου, πάλι, δεν εντοπίζονται σε κανένα σημείο
σχετικές διατάξεις που να έχουν αυτή τη διάσταση.
Ως οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών επιθυμούμε τη διαμόρφωση ενός
ρυθμιστικού πλαισίου με αναπτυξιακό χαρακτήρα που θα μπορεί, ταυτόχρονα, να
αναδεικνύει τις καλές πρακτικές λογοδοσίας και διαφάνειας που ήδη η
πλειονότητα των οργανώσεων έχουν υιοθετήσει. Είναι σημαντικό να επισημανθεί
ότι η διαμόρφωση ενός πλαισίου ανάπτυξης για την Κοινωνία των Πολιτών έχει
στον πυρήνα της την ανάδειξη και τις διαδικασίες πρακτικών λογοδοσίας και
διαφάνειας. Ωστόσο, οι ρυθμίσεις αυτές θα πρέπει να γίνονται με τρόπο
συμπεριληπτικό και ουσιαστικά δημοκρατικό, λαμβάνοντας υπόψιν τις ανάγκες
των οργανώσεων και του συνόλου της Κοινωνίας ευνοώντας και όχι θέτοντας
προσκόμματα μέσω της πρόβλεψης εκτενών γραφειοκρατικών προϋποθέσεων
που εν τοις πράγμασι αποκλείουν και δεν ενισχύουν τη δράση των Ο.Κοι.Π.
Υπό το πρίσμα αυτό σημειώνουμε κατ’ άρθρο σημαντικές αποκλίσεις από ένα
τέτοιο πλαίσιο.
Ειδικές παρατηρήσεις
1. Ζητήματα ορισμών. Το νομοσχέδιο δεν προβαίνει στον ορισμό πλήθους
σημείων τα οποία ήδη έχουν σημειωθεί ως προβληματικά βάσει του
τρόπου που λειτουργεί το οικοσύστημα. Πιο συγκεκριμένα:
● «Για τους σκοπούς του παρόντος δεν λογίζεται ως κρατική
χρηματοδότηση η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, την Ε.Ε. και
διεθνείς οργανισμούς». Συχνά οι χρηματοδοτήσεις της ΕΕ
διανέμονται μέσω φορέων της κεντρικής Κυβέρνησης, λόγου χάριν,
προγράμματα Erasmus+ μέσω του ΙΚΥ και του ΙΝΕΔΙΒΙΜ που
εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας. Είναι σημαντική η ρητή
διευκρίνιση ότι σχετικοί πόροι δεν νοούνται ως κρατική
χρηματοδότηση.
● «Καταστατικός έλεγχος»: δεν ορίζεται/περιγράφεται
δημιουργώντας σημαντικους προβληματισμούς για το πώς θα
ερμηνεύεται ο συγκεκριμένος όρος.
● Δεν αποσαφηνίζεται τι ορίζεται ως “Όργανο Διοίκησης” καθώς
μεγάλος αριθμός καταστατικών που αφορούν σε σωματεία
τοποθετούν τη Γενική Συνέλευση ως το ανώτατο όργανο διοίκησης,
αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο η διάταξη αυτή να αφορά σε
χιλιάδες πολίτες που μετέχουν σε συλλογικά σχήματα.
2. Τo άρθρo 7 θέτει τις προϋποθέσεις εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο των
ΟΚοιΠ. Ορισμένες εκ των προϋποθέσεων κρίνονται ιδιαιτέρως
περιοριστικές, καθώς οι περισσότερες εκ των οργανώσεων που ήδη
λειτουργούν δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν. Μη ανταπόκριση και μη
εγγραφής το μητρώο, δημιουργεί σημαντικά προβλήματα, τα οποία δεν
αφορούν μόνο στην πρόσβαση σε μία πιθανή κρατική χρηματοδότηση,
αλλά και στον αποκλεισμό από αρκετές από τις υποστηρικτικές διατάξεις
που εισάγει το σχέδιο νόμου (με την εξαίρεση των άρθρων 22 και 23 που
αφορούν σε όλες τις ΟΚοιΠ), δημιουργώντας έτσι άδικη και αθέμιτη
διάκριση μεταξύ των ΟΚοιΠ. Συγκεκριμένα:
- παρ. 1, άρθρο 7: οι σχετικοί περιορισμοί στην επιλογή υποομάδων
ανά ΟΚοιΠ δρουν περιοριστικά και δεν καλύπτουν τις συχνά
πολυτομεακές δράσεις των οργανώσεων. Προτείνουμε να
αφαιρεθεί ο σχετικός περιορισμός.
- Σχετικά με την περ. γ, παρ. 2 άρθρο 7: να καταργηθεί η διάταξη
περιορισμών και το αναγραφόμενο ποσοστό του 5% επί του
συνόλου των εργαζομένων. Προτείνεται η εξαίρεση στις
περιπτώσεις όπου όργανα διοίκησης, εταίροι και μέλη καλύπτουν
πάγιες και λειτουργικές ανάγκες. Η εν λόγω πρόταση βασίζεται
στην αναγκαιότητα παρουσίας εταίρων και μελών της διοίκησης σε
όλες τις δραστηριότητες των οργανώσεων στο πλαίσιο της
διευρυμένης ευθύνης που έχουν τα άτομα αυτά, σε αρκετές
περιπτώσεις δε ευθύνης που δεν περιορίζεται αλλά εκτείνεται έως
την προσωπική τους περιουσία (για παράδειγμα στις ΑΜΚΕ).
- Σχετικά με την περ. δ, παρ. 2, άρθρο 7: να συγκεκριμενοποιηθεί ο
όρος "λειτουργικά έξοδα" ώστε από αυτά να εξαιρούνται, πλην των
εξόδων μισθοδοσίας και τα ενοίκια από δομές φιλοξενίας
ωφελουμένων.
3. Σχετικά με την περ. ζ, παρ. 1, άρθρο 8: προτείνουμε την εφαρμογή των
ορίων της υποπαρ. Α.1. του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 σύμφωνα με τα
άρθρα 1, 2 του ν. 4308/2014. Διαφορετικά την εφαρμογή ενός phase-in
διαδικασίας (5ετίας) για οργανώσεις έως ένα μέγεθος (βάσει κύκλου
εργασιών).
4. Σχετικά με την παρ. 2 του άρθρου 8 και το ζήτημα του Ποινικό Μητρώου:
στη βάση της αρχής των ΟΚοιΠ προς την ενίσχυση της συμπερίληψης
προτείνεται η απαλοιφή αδικημάτων ειδικού χαρακτήρα και πιο
συγκεκριμένα αυτών της κλοπής, απάτης, πλαστογραφίας,
πλαστογραφίας πιστοποιητικών και συκοφαντικής δυσφήμησης.
Παράλληλα, προτείνουμε να εξεταστεί ο χρόνος τέλεσης των αδικημάτων
και να μην ισχύει η δεκαετία της απαλοιφής από το ποινικό μητρώο.
Οι οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών αποτελούν ένα από τα βασικότερα
οχήματα επανένταξης ατόμων που κάποτε μπορεί να ήταν παραβατικοί
(για παράδειγμα πρώην τοξικοεξαρτημένοι, προσφάτως
αποφυλακισμένοι, κτλ). Ο συμπεριληπτικός τρόπος με τον οποίο
λειτουργούμε οδηγεί πολλούς τέτοιους ανθρώπους να προσφέρουν από
θέσεις ευθύνης και για κάτι τέτοιο δεν θα έπρεπε να τιμωρούνται ούτε οι
οργανώσεις ούτε τα ίδια τα άτομα.
5. Σχετικά με το άρθρο 10: προτείνουμε να προσδιοριστεί ότι το ανώτατο
ποσό χρηματοδότησης των οργανώσεων που εντάσσονται στην περίπτωση
α) αφορά σε ετήσια χρονική περίοδο, με σχετική ετήσια κατανομή σε έργα
των οποίων η διάρκεια εκτείνεται πέραν του ενός ημερολογιακού έτους.
6. Σχετικά με την παρ. 2, άρθρο 11: οι οργανώσεις οι οποίες λαμβάνουν άνω
των 3.000 ευρώ ετησίως κρατική χρηματοδότηση υποχρεούνται στη
δήλωση πλήθους στοιχείων στη Διαύγεια. Η εν λόγω νέα υποχρέωση
δημιουργεί πρόσθετο διοικητικό κόστος χωρίς ουσιαστική προστιθέμενη
αξία. Προτείνουμε τη διατήρηση της διαδικασίας στη Διαύγεια ως
διαδικασίας με την οποία έχουν ήδη εξοικειωθεί πλήθος οργανώσεων, και
συνεπώς την κατάργηση της σχετικής παραγράφου.
7. Σχετικά με τις διατάξεις που ορίζουν τέλος εγγραφής και ετήσιας
ανανέωσης εγγραφής προτείνουμε τη σχετική κατάργησή τους.
Διαφορετικά προτείνεται η θέσπιση ειδικού ταμείου από το οποίο θα
χρηματοδοτούνται ανταποδοτικές για τα εγγεγραμμένα μέλη δράσεις
όπως προκηρύξεις, έκτακτες ενισχύσεις κτλ.
8. Σχετικά με το Κεφάλαιο Δ’: μας βρίσκει σύμφωνους η προϋπόθεση
δήλωσης των εθελοντών όταν αυτοί παρέχουν κατά τακτικό τρόπο
εθελοντική εργασία, εφόσον αυτή απαιτείται να γίνεται άπαξ ανά
εθελοντή. Προτείνουμε, όμως, τη διαφοροποίηση της όποιας διαδικασίας,
με μια απολύτως άμεση και λειτουργική για τις περιπτώσεις των
έκτακτων, αυθόρμητων ή και ολιγόωρων περιπτώσεων προσφοράς
εθελοντικής εργασίας. Απαιτείται, δε, να υπάρξει ειδική ρύθμιση για
αλλοδαπούς εθελοντές και Έλληνες κατοίκους εξωτερικού.
9. Σχετικά με το Κεφάλαιο Δ’ – ασφαλιστική κάλυψη εθελοντών: προτείνεται
η θεσμοθέτηση της κάλυψης πάσης φύσεως εξόδων από τον κρατικό
προϋπολογισμό στο πλαίσιο του γεγονότος ότι η ωφέλεια που παράγει ο
κάθε εθελοντής προορίζεται για κάλυψη ευρύτερων κοινωνικών αναγκών.
10. Σχετικά με το άρθρο 24 περί απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας
οχημάτων ειδικής χρήσης κοινωφελών ιδρυμάτων και ΟΚοιΠ κρίνεται
αναγκαίο να συμπεριληφθεί η προσθήκη των οχημάτων τα οποία έχουν
λάβει άδεια φορτηγού ιδιωτικής χρήσης, σύμφωνα με την υπ αριθμ
Α14/οικ.17100/505 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1129/Β/2020)”. Αφορά
μεγάλη ομάδα των ΟΚοιΠ που κάνουν χρήση των φορτηγών οχημάτων
για πολλαπλές ανάγκες της οργάνωσης καλύπτοντας ευρύτερες ανάγκε ς.
11. Σχετικά με το Κεφάλαιο ΣΤ - Φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της
κοινωφελούς δράσης και των Ο.Κοι.Π. κρίνεται απαραίτητο η εφαρμογή
των όλων των άρθρων να αφορά οριζόντια όλες τις ΟΚοιΠ ανεξαρτήτως
εγγραφής στη Βάση Δεδομένων και το Ειδικό Μητρώο. Η επιλεκτική
εφαρμογή των φορολογικών κινήτρων θα προκαλέσει ανισότητες μεταξύ
των ΟΚοιΠ και διαφορετικές ταχύτητες ανάπτυξης του τρίτου τομέα.
Επιπρόσθετα Σημεία:
1. Εξέταση προσθήκης άρθρου όπου θα προβλέπει κατάργηση της
παραγράφου 2 του Άρθρου 10 του ΝΔ 1111/1972 (ΦΕΚ Α23/08.02.1972 –
Επισυνάπτεται), σύμφωνα με την οποία τα φιλανθρωπικά σωματεία
υποχρεούνται να δημοσιεύουν ισολογισμό στο ΦΕΚ, γεγονός που
δημιουργεί υπέρμετρο οικονομικό βάρος για τα σωματεία ΟΚοιΠ.
Εναλλακτικά, προτείνεται να προβλέπεται ατελής δημοσίευση για όσα
σωματεία τηρούν βιβλία Γ’ Κατηγορίας, σύμφωνα και με τις επιταγές του
Συνηγόρου του Πολίτη. Συγκεκριμένα, με την από 25 Μαΐου 2015 επιστολή
του προς το Υπουργείο Εσωτερικών και την από 30 Ιανουαρίου 2018
επιστολή του προς την τότε Αναπληρώτρια Υπουργό Κοινωνικής
Αλληλεγγύης, ο Συνήγορος του Πολίτη εισηγήθηκε προς τη Διοίκηση τη
λήψη μέτρων και ειδικότερα την τροποποίηση της εν λόγω
απαρχαιωμένης διάταξης, σε συνάφεια και με τα όσα ισχύουν πλέον και
για τη δημοσίευση των ισολογισμών των εμπορικών εταιρειών και την
κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών των
σωματείων στο ΦΕΚ, ή έστω τη δημοσίευση τους ατελώς, αναγνωρίζοντας
την ανάγκη διευκόλυνσης της λειτουργίας των σωματείων αυτών και της
ενθάρρυνσης του κοινωνικού έργου που επιτελούν.
2. Ενσωμάτωση διάταξης που θα θεραπεύει το γεγονός ότι βάσει του νόμου
4072/2012, προβλέπεται ότι στην Αστική Εταιρεία εφαρμόζονται
αναλογικώς οι διατάξεις του νόμου που αφορούν στις ομόρρυθμες
εταιρείες, οι εταίροι Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας (ΑΜΚΕ)
ευθύνονται παράλληλα με την εταιρεία, απεριόριστα και εις ολόκληρον με
την προσωπική τους περιουσία για τα χρέη αυτής. Αυτή η πρόβλεψη
Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021
Ε.Π.Κ.Κρήτης: " Πως διακοσμούμε χριστουγεννιάτικα , το σπίτι μας ,με ασφαλή στολίδια" Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 14-12-2021
Η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης , αφού ευχηθεί Χρόνια Πολλά και λαμπερα Χριστούγεννα σε όλους τους καταναλωτές,
οφείλει να δώσει τις συμβουλές της ,που πρέπει να ακολουθούν, οι καταναλωτές,προκειμένοιν το σπίτι μας, τα Χριστούγεννα.να διακοσμηθεί γιορτινά και με ασφάλεια
Οι συμβουλές μας,είναι:
Χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια
Τα χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες διοικητικές και τεχνικές απαιτήσεις, για να μη βάζουν, σε κίνδυνο, την υγεία, την περιουσία ακόμα και τη ζωή μας.
Για να είναι ασφαλή τα χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια, γιρλάντες, φωτάκια, αγιοβασίληδες και άλλα διακοσμητικά είδη, που λειτουργούν, με ηλεκτρικό ρεύμα, πρέπει:
Να φέρουν, πάνω στο προϊόν:
τη σήμανση CE,
τα τεχνικά στοιχεία λειτουργίας (τάση, ισχύς, συχνότητα λειτουργίας),
τον τύπο του προϊόντος, τον κατασκευαστή και τα στοιχεία του ή τον υπεύθυνο εισαγωγέα / διαθέτη, στην Ελλάδα.
Να συνοδεύονται, από οδηγίες χρήσης, στα Ελληνικά και να αναγράφονται τα στοιχεία της εταιρείας, που διαθέτει το προϊόν ή τα στοιχεία του εξουσιοδοτημένου service της συσκευής.
Σε περίπτωση χρήσης του προϊόντος, σε εξωτερικό χώρο, να αναγράφεται, σαφώς, η ένδειξη αυτή, επί της συσκευασίας και του φυλλαδίου οδηγιών χρήσης καθώς και η ένδειξη προστασίας ΙΡ (τουλάχιστον ΙΡ40 για εξωτερικό χώρο) και να τηρούνται οι κανονισμοί ασφαλείας εσωτερικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων.
Το πάχος της εξωτερικής καλωδίωσης να είναι τουλάχιστον 5mm.
Το φις να είναι διπολικό και κανονικού μεγέθους.
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να έχουμε εγκαταστήσει ρελέ διαρροής, στις οικιακές εσωτερικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις του σπιτιού μας, για την επιπρόσθετη προστασία των χρηστών και των εγκαταστάσεων.
Υπάρχουν και κάποιες άλλες μικρές συμβουλές, που πρέπει να ακολουθούμε, οι καταναλωτές, όταν στολίζουμε το σπίτι μας, τα Χριστούγεννα.
Επιθεωρούμε τα χριστουγεννιάτικα φωτιστικά μας, για διαρροές, κοψίματα ή καμένες λάμπες καθώς και αν το φις έχει καλή προσαρμογή, με την πρίζα, για την αποφυγή σπινθηρισμών, πριν τα τοποθετήσουμε στο δέντρο.
Διαβάζουμε, με προσοχή, τις οδηγίες χρήσης και τις εφαρμόζουμε.
Δεν αφήνουμε, ποτέ, τα φωτάκια του δέντρου αναμμένα, όταν πηγαίνουμε, για ύπνο ή όταν βγαίνουμε, από το σπίτι.
Δεν αγοράζουμε χριστουγεννιάτικα φωτάκια, από πλανόδιους.
Αν υποψιαστούμε ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα, δε χρησιμοποιούμε τα φωτάκια, αλλά τα επιστρέφουμε, στο κατάστημα αγοράς.
Δε διορθώνουμε, ποτέ, χαλασμένα λαμπάκια.
Τα λαμπιόνια χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, όταν χαλάσουν, δε τα πετάμε, στα σκουπίδια, αλλά στους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης.
Τα φωτιστικά, στους εξωτερικούς χώρους, τα τοποθετούμε, κατά τη διάρκεια της μέρας, για να μπορούμε να βλέπουμε τυχόν φθορές, στις καλωδιώσεις ή υγρασία, που μπορεί να έχει εισχωρήσει, στις επαφές. Δεν αφήνουμε τα λαμπάκια να ακουμπούν, σε υλικά, που πιάνουν εύκολα φωτιά, όπως χαρτιά και υφάσματα κ.α.
Προσοχή, στα χριστουγεννιάτικα στολίδια, που μοιάζουν, με φρούτα και τρόφιμα. Τα μικρά παιδιά μπορεί να τα θεωρήσουν πραγματικά τρόφιμα, να τα βάλουν, στο στόμα τους και να θέσουν, σε κίνδυνο την υγεία ή και τη ζωή τους. Κανονικά, απαγορεύεται να κυκλοφορούν, στην αγορά τέτοια προϊόντα. Όμως, επειδή πολλά μπορούν να συμβούν, δεν αγοράζουμε στολίδια, που μοιάζουν, με τρόφιμα.
Προσοχή, στα σπρέι διακόσμησης. Ακολουθούμε, πιστά, τις οδηγίες χρήσης.
Για την ασφάλεια του χριστουγεννιάτικου δέντρου πρέπει να γνωρίζουμε:
Το χριστουγεννιάτικο δέντρο πρέπει να απέχει τουλάχιστον ένα μέτρο, από το τζάκι ή άλλες εστίες φωτιάς. Πρέπει να στηρίζεται γερά, να μην είναι σε επαφή με άλλα αντικείμενα του χώρου και να μη φράζει εξόδους του σπιτιού. Αν στο σπίτι υπάρχουν μικρά παιδιά ή κατοικίδια, για να αποφύγουμε ανατροπές ή τραυματισμούς μπορούμε να κόψουμε τα χαμηλότερα κλαδιά ή να το στερεώσουμε, στο ταβάνι ή σε κάποιο άλλο σταθερό αντικείμενο, με πετονιά.
Το φυσικό δέντρο δεν πρέπει να είναι ξεραμένο και το διατηρούμε υγρό, με συχνό πότισμα.
Το τεχνητό δέντρο πρέπει να φέρει πιστοποίηση ότι είναι κατασκευασμένο, από βραδυφλεγή υλικά.
Τα παιδιά δεν πρέπει, ποτέ, να τα αφήνουμε να παίζουν, χωρίς επιτήρηση, κάτω από το δέντρο. Αναπτήρες, σπίρτα, καλώδια, πρίζες και φωτάκια θα πρέπει να μην είναι προσεγγίσιμα, από τα παιδιά.
Για τα κεριά πρέπει να γνωρίζουμε:
Τα κεριά πρέπει, πάντα, να είναι τοποθετημένα, σε σταθερές βάσεις (όχι πλαστικά ή άλλα εύφλεκτα υλικά) και σε απόσταση, από κουρτίνες.
Δεν τα αφήνουμε αναμμένα, όταν φεύγουμε.
Δεν ανάβουμε κεριά, σε χώρους, που μπορεί να υπάρξει ρεύμα αέρα.
Δεν τα τοποθετούμε, κάτω από ράφια ή άλλες επιφάνειες.
Ποτέ, δε χρησιμοποιούμε αναμμένα κεριά, για να διακοσμήσουμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο.
Κάθε αναμμένο κερί πρέπει να είναι τοποθετημένο, μακριά από τα κλαδιά του δέντρου.
Τέλος , η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης , εύχεται σε όλους λαμπερα Χριστούγεννα και,χαρούμενες γιορτες
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη
ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Α/Μ35
Ταχ.Δ/νση:Πλ.1866 Αρ.2
Email: epkxan@gmail.com
Τηλ-Φαξ:2821092666-28210 92306
Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021
Ε.Π.Κ.Κρήτης : Δέκα είναι οι Συμβουλές ,στους καταναλωτές, για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τα courier ,εν όψει της περιόδου των γιορτών των Χριστουγέννων
Δελτίο Τύπου 9-12-2021
b>κ) Τροποποίηση υπηρεσιών:Τις συμβουλές της, δίνει η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τα κούριερ,λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες λόγω της πανδημίας.του covit 19
Ως καταναλωτές,οφείλετε να γνωρίζετε
α) Το Κόστος αποστολής:
Ελέγξτε εάν το κόστος αποστολής είναι ενιαίο ή διαφοροποιείται ανά περιοχή και επίσης, εάν επηρεάζεται από παράγοντες όπως το ογκομετρικό βάρος της αποστολής (για αντικείμενα που ξεπερνούν το καθορισμένο από την εταιρία όριο βάρους ή/και είναι ογκώδη, όπως π.χ. ηλεκτρικές συσκευές), την παράδοση στον χώρο του παραλήπτη ή σε δυσπρόσιτες περιοχές, την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών (π.χ. express).
β)Χρόνος παράδοσης:
Ενημερωθείτε από τον ταχυδρομικό πάροχο για τον αναμενόμενο χρόνο παράδοσης ή/και τη δυνατότητα παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών ως προς τον χρόνο παράδοσης (π.χ. αυθημερόν παράδοση, επίδοση σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή σε μη εργάσιμη ημέρα), οι οποίες ενδέχεται να συνεπάγονται επιπλέον χρέωση.
γ)Τρόπος παραλαβής:
Πληροφορηθείτε για τις διαθέσιμες επιλογές παραλαβής του ταχυδρομικού αντικειμένου (π.χ. στον χώρο σας, από καταστήματα της εταιρείας, από θυρίδα, από σημεία εξυπηρέτησης με διευρυμένο ωράριο κ.λπ.) καθώς και για τη δυνατότητα αλλαγής διεύθυνσης επίδοσης του αντικειμένου (υπηρεσίες ανακατεύθυνσης της αποστολής σε άλλη διεύθυνση). Παρακολούθηση αποστολής: Ενημερωθείτε για την πορεία παράδοσης του ταχυδρομικού αντικειμένου, π.χ. από την ιστοσελίδα της επιχείρησης, μέσω sms, email, τηλεφώνου κ.λπ.
δ)Τι ισχύει αν δεν σας βρουν Επανάληψη της προσπάθειας επίδοσης: Οι ταχυδρομικοί πάροχοι υποχρεούνται σε δεύτερη προσπάθεια επίδοσης του αντικειμένου, σε περίπτωση απουσίας σας κατά την αρχική προσπάθεια, με σχετική έγγραφη ειδοποίησή σας. ε)Παραλαβή με επιφύλαξη: Έχετε τη δυνατότητα είτε να παραλάβετε με επιφύλαξη ,είτε να δηλώσετε επιφύλαξη εντός μίας ημέρας από την παραλαβή του ταχυδρομικού αντικειμένου, δηλώνοντάς το εγγράφως, εάν το αντικείμενο που σας παραδίδεται έχει υποστεί φθορά ή είναι κατεστραμμένο.
ζ)Δυνατότητα μη υπογραφής:
Με σκοπό την προληπτική προστασία της δημόσιας υγείας, επιτρέπεται, κατ' εξαίρεση και μόνο προσωρινά, η επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών χωρίς υπογραφή του παραλήπτη. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση της δυνατότητας αυτής, ο διανομέας βεβαιώνει την επίδοση και καταγράφει, τουλάχιστον, ημερομηνία, τόπο, ώρα επίδοσης και τα στοιχεία του παραλήπτη, ή/και την καταχώρηση μοναδικού προσωπικού κωδικού αναγνώρισης που θα έχει αποσταλεί στους παραλήπτες.
η)Δικαίωμα αποζημίωσης:
Έχετε δικαίωμα να αιτηθείτε αποζημίωση εντός 6 μηνών για την πλημμελή παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, σε περίπτωση ολικής ή μερικής απώλειας/κλοπής/καταστροφής του περιεχομένου επιστολής ή δέματος, καθώς και την εκπρόθεσμη επίδοση του ταχυδρομικού αντικειμένου, σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται στην ατομική σύμβαση που υπογράψατε κατά την αποστολή.
θ)Επιστροφή προϊόντων:
Ενημερωθείτε για τη δυνατότητα επιστροφής προϊόντων και τους διαθέσιμους τρόπους αποστολής που σας δίνει το ηλεκτρονικό κατάστημα (π.χ. μέσω συνεργαζόμενης ταχυδρομικής επιχείρησης ή με εταιρία της επιλογής σας) καθώς και το σχετικό κόστος.
ι)Έρευνα αγοράς:
Προβείτε σε έρευνα αγοράς και αναζητήστε αναλυτικές πληροφορίες για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τα σχετικά τιμολόγια, μέσω των διαδικτυακών τόπων και των τηλεφωνικών γραμμών εξυπηρέτησης που διαθέτουν οι ταχυδρομικοί πάροχοι.
Προς διευκόλυνση της αναζήτησης και επιλογής υπηρεσίας ταχυμεταφορών, είναι διαθέσιμο το διαδικτυακό εργαλείο Pricescope της ΕΕΤΤ, που σας παρέχει τη δυνατότητα αναζήτησης και σύγκρισης τιμών για τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών των μεγαλύτερων ταχυδρομικών παρόχων στην Ελλάδα.
<
Ρωτήστε εάν υπάρχουν τροποποιήσεις στις παρεχόμενες ταχυδρομικές υπηρεσίες, λόγω των μέτρων περιορισμού της πανδημίας (π.χ. αναστολή υπηρεσιών, τροποποίηση όρων παροχής, διαφοροποίηση χρόνων παράδοσης κ.λπ.) μέσω των ιστοσελίδων ή/και των κέντρων εξυπηρέτησης των ταχυδρομικών εταιρειών και των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Για περισσότερες χρηστικές πληροφορίες ,σχετικά με τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, συμβουλευτείτε τον Οδηγό Καταναλωτή για Ταχυδρομικές Υπηρεσίες της ΕΕΤΤ. ή από την Ενωση Προστασιας Καταναλωτων Κρήτης ή ακόμα στον Συνήγορο του Καταναλωτή και για καταγγελίες στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή τηλ.1520
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη
--
ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Α/Μ35
Ταχ.Δ/νση:Πλ.1866 Αρ.2
Email: epkxan@gmail.com
Τηλ-Φαξ:2821092666-28210 92306
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)