Σημαντικές ερωτήσεις των Καταναλωτών- Δανειοληπτών
1)Διατηρώ κοινό λογαριασμό με ένα άλλο άτομο το οποίο χρωστάει στην τράπεζα. Η τράπεζα μπήκε στον κοινό μας λογαριασμό και πήρε όλα τα χρήματα. Δικαιούται να προβεί σε αυτήν την ενέργεια?
Αναφορικά με παρακρατήσεις ποσών από κοινούς
λογαριασμούς (λογαριασμούς με δύο ή παραπάνω συν δικαιούχους), το
καταναλωτικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι, ο καθένας από τους δικαιούχους χρηματικής
κατάθεσης σε κοινό τραπεζικό λογαριασμό, είναι δικαιούχος του συνόλου
των χρημάτων που κατατέθηκαν στο λογαριασμό αυτό και μπορεί να τα
χρησιμοποιεί χωρίς τη σύμπραξη των λοιπών συν δικαιούχων. Αντιστοίχως, η
Τράπεζα δικαιούται να δεσμεύσει ποσά από έναν τέτοιο λογαριασμό έναντι
απαίτησης που τυχόν έχει κατά ενός εκ των συν δικαιούχων.
2)Είμαι εγγυητής σε δάνειο. Μπορεί να στραφεί η τράπεζα εναντίον μου εάν ο πρωτοφειλέτης δεν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του?
Το άρθρο 855 ΑΚ, προβλέπει την λεγόμενη ένσταση
διζήσεως. Με την προβολή της ένστασης αυτής, ο εγγυητής μπορεί νόμιμα να
αρνηθεί την καταβολή της οφειλής, ωσότου ο δανειστής επιχειρήσει πρώτα
αναγκαστική εκτέλεση κατά του πρωτοφειλέτη, οπότε ο εγγυητής θα
ευθύνεται μόνο εφόσον αυτή αποβεί άκαρπη. Οι εγγυητές όταν υπογράφουν
στις δανειακές συμβάσεις, είναι πιθανό να μην αντιλαμβάνονται ότι στις
συμβάσεις αυτές υπάρχει όρος με τον οποίο παραιτούνται από την ένσταση
δίζήσεως του άρθρου 855 του Αστικού Κώδικα, με αποτέλεσμα να ευθύνονται
ως πρωτοφειλέτες. Συνεπώς, θα πρέπει να ελέγξετε αν στη σύμβαση που
έχετε υπογράψει έχετε παραιτηθεί από την ένσταση διζήσεως και εγγυάσθε
ως πρωτοφειλέτης.
3)Η Τράπεζα παίρνει τις δόσεις του δανείου μου από το λογαριασμό που κατατίθεται η μισθοδοσία μου, κατόπιν πάγιας εντολής μου Αυτή τη στιγμή όμως δυσκολεύομαι να επιβιώσω οικονομικά λόγω της οικονομικής κρίσης. Τι μπορώ να κάνω;
Οι καταναλωτές που έχουν συνδέσει με (ξεχωριστή από τη
σύμβαση) έγγραφη εντολή-εξουσιοδότηση προς την Τράπεζα, τραπεζικό
λογαριασμό τους για την εξυπηρέτηση δανειακών τους υποχρεώσεων στον
οποίο κατατίθενται μηνιαίως τα ποσά της μισθοδοσίας, της σύνταξης ή του
επιδόματος ανεργίας έχουν το δικαίωμα με γραπτό αίτημά τους προς την
Τράπεζα να ζητήσουν ανάκληση της ως άνω εντολής και εξυπηρέτηση της
δανειακής υποχρέωσης με άλλο τρόπο. Η εντολή δεν είναι ανέκκλητη για τους ως άνω τραπεζικούς λογαριασμούς. Η νομοθεσία ορίζει ως ακατάσχετο και προστατεύει το ποσόν του μισθού ή της σύνταξης
που κατατίθεται σε λογαριασμό μισθοδοσίας μέχρι το ύψος του ενός μισθού
ή σύνταξης (άρθρο 982 παρ. 3 Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας), ενώ δεν
επιτρέπει – ούτε με συμφωνία - τον συμψηφισμό ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων
με ακατάσχετες απαιτήσεις (άρθρα 451, 464 Αστικού Κώδικα). Επιπλέον, το
ποσό του επιδόματος ανεργίας είναι επίσης ανεκχώρητο και ακατάσχετο (άρθρο 21, παρ. 6, Ν.Δ. 2961/1954 Σύσταση ΟΑΕΔ).
4)Έχει δικαίωμα ο δανειστής να μεταβιβάσει τα προσωπικά μου δεδομένα σε Εταιρεία Ενημέρωσης προκειμένου να με καλέσει για ληξιπρόθεσμη οφειλή μου;
Πριν από κάθε ενέργεια ενημέρωσής σας για ληξιπρόθεσμη
οφειλή ο δανειστής υποχρεούται να επιβεβαιώσει μαζί σας τις οφειλές
σας με κάθε διαθέσιμο τρόπο, να ταυτοποιήσει τα στοιχεία σας και να σας
ενημερώσει για τη διαβίβαση των δεδομένων σας σε Εταιρεία Ενημέρωσης.
5) Επιτρέπεται να με καλούν οι Εταιρείες Ενημέρωσης (εισπρακτικές) από απόρρητο αριθμό τηλεφώνου;
Όχι. Οι Εταιρείες Ενημέρωσης οφείλουν να έχουν εμφανή τον αριθμό προέλευσης κλήσης.
6) Πόσο συχνά μπορούν να επικοινωνούν μαζί μου οι Εταιρείες Ενημέρωσης (εισπρακτικές);
Η ενημέρωση μπορεί να αρχίσει δέκα μέρες (10) αφού
καταστεί ληξιπρόθεσμη η οφειλή και όχι νωρίτερα. Οι Εταιρείες Ενημέρωσης
οφειλετών αλλά και οι ίδιοι οι δανειστές επιτρέπεται να επικοινωνούν
μαζί σας μόνο τις εργάσιμες ημέρες, από τις 09:00 έως τις 20:00 κι εφόσον έχει πραγματοποιηθεί ενημέρωση η συχνότητα των κλήσεων να είναι μία φορά ανά δεύτερη ημέρα.
7)Έχει οριστεί δικάσιμος για υπαγωγή μου στο ν.3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Έχει το δικαίωμα η Εταιρεία Ενημέρωσης να επικοινωνεί μαζί μου και να με ενημερώνει για την οφειλή μου;
Απαγορεύεται στις Εταιρείες Ενημέρωσης (εισπρακτικές) να σας καλούν εφόσον έχετε προβεί σε δικαστικές ενέργειες.
8) Πώς μπορώ να ενημερωθώ σχετικά με το ποιες εταιρείες είναι εγγεγραμμένες στο Αυτοτελές Τμήμα Μητρώου Εταιρειών Ληξιπρόθεσμων Οφειλών της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή;
Μπορείτε να συμβουλευθείτε το Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών
που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή
ή να καλέσετε στο Τμήμα Μητρώου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή
(τηλ. 213-1514346).
9)Μπορούν οι Εταιρείες Ενημέρωσης να με καλούν στον εργασιακό μου χώρο;
Μόνο σε περίπτωση που έχετε δηλώσει το τηλέφωνο εργασίας ως το μοναδικό αριθμό επικοινωνίας.
10)Για πληρέστερη ενημέρωση επικοινωνήστε στην
΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης στα τηλέφωνα 2821092666,
2821092306, 28402020140
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου