Ώρες Κοινού για ενημέρωση 10:00-12:00 π.μ ΜΟΝΟ ΚΑΤΟΠΙΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ στη Γραμματεία της Ένωσης 2821092306
Ενημερώνουμε τα μέλη της Ένωσης ότι έχει ξεκινήσει η ανανέωση συνδρομών(25 ευρώ) για το έτος 2016 και παρακαλείστε για την τακτοποίηση της συνδρομής σας.Πληροφορίες στη γραμματεία της Ε.Π.Κ.Κ στο 28210 92306 από της 8:00 - 14:00

Πέμπτη, 11 Ιουνίου 2015

Ανοίγουν καινούργια παράθυρα για παρακράτηση των επιδοτήσεων

Τσατσάκης Γιάννης|  30/10/2014 - 08:59 πμ
Ακάλυπτοι απέναντι στο ενδεχόμενο παρακράτησης των επιδοτήσεων που λαμβάνουν από την Ε.Ε. για χρέη προς τον ΟΓΑ παραμένουν οι αγρότες καθώς, μετά τον «αποκλεισμό» των περί του αντιθέτου τροπολογιών που κατέθεσαν κυβερνητικοί βουλευτές στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, τώρα και το υπουργείο Οικονομικών έρχεται να αφήσει … ορθάνοιχτη την πόρτα για συμψηφισμούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση αναζητά μεσοβέζικη λύση που θα επιτρέπει παρακράτηση με συγκατάθεση αγροτών.Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση αναζητά μεσοβέζικη λύση που θα επιτρέπει παρακράτηση με συγκατάθεση αγροτών
Η απάντηση της προϊσταμένης της Γενικής Φορολογικής Διεύθυνσης της Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων σε σχετική επιστολή της ΕΑΣ Ιεράπετρας που ζητούσε διευκρινίσεις για την τύχη των κοινοτικών ενισχύσεων όσων αγροτών χρωστούν ασφαλιστικές εισφορές στον ΟΓΑ, περισσότερο μπερδεύει παρά ξεκαθαρίζει τα πράγματα, ενισχύοντας την εντύπωση ότι η κυβέρνηση επιλέγει σκοπίμως την τακτική της ασάφειας προκειμένου να βρει νομοθετικά «πατήματα» για τις παρακρατήσεις.
Έτσι, σε κανένα σημείο της απάντησης δε γίνεται αναφορά στον επίμαχο νόμο 4254/2014 ο οποίος, σε συνδυασμό με την περιβόητη εγκύκλιο Βρούτση, δίνει το δικαίωμα στον ΟΠΕΚΕΠΕ να προχωρά –κατ’ εξουσιοδότηση του υπουργείου Εργασίας- στο συμψηφισμό αγροτκών κοινοτικών ενισχύσεων με ληξιπρόθεσμα χρέη προς τον ΟΓΑ.
Αντίθετα, γίνεται αναφορά σε διάταξη του άρθρου 242 του νόμου 4072 του 2012 όπου, ορίζεται ότι «δεν κατάσχονται  προκαταβολές και οι ενδιάμεσες πληρωμές των δικαιούχων για την υλοποίηση των πράξεων που συγχρηματοδοτούνται από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης». Ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για τις «τελικές πληρωμές των ανωτέρων δικαιούχων» οι οποίες «μετά την ολοκλήρωση του έργου, δύνανται να κατάσχονται».
Λίγο πιο κάτω η κα Χατζηπαναγιώτου επικαλείται την αρ. 465/1999 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που έκανε αποδεκτή ο υφυπουργός Οικονομικών και με την οποία, όπως αναφέρει, κρίθηκε ότι «δεν υπόκεινται υπό προϋποθέσεις σε κατάσχεση επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χρηματικές ενισχύσεις που αποσκοπούν στην υπό του δικαιούχου εις το μέλλον ενέργεια συγκεκριμένης επένδυσης ή στην επίτευξη συγκεκριμένου έργου ή αποτελέσματος. Το ίδιο ισχύει και για τις ενδιάμεσες καταβολές που αποσκοπούν στη διατήρηση ή συνέχιση κάποιου κοινοτικού προγράμματος, η στέρηση των οποίων με κατάσχεση ή συμψηφισμό θα οδηγούσε σε αδυναμία εκτέλεσης του οικείου κοινοτικού προγράμματος και σε άρνηση περαιτέρω χρηματοδότησης ή σε ενδεχόμενη αναζήτηση των ενδιάμεσων καταβολών».
Στην απάντηση σημειώνεται επίσης ότι «κατά τις διατάξεις του άρθρου 451 του Αστικού Κώδικα δεν επιτρέπεται συμψηφισμός κατά ακατάσχετης απαίτησης».
Βεβαίως, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς, καμία από τις παραπάνω διατάξεις δεν προστατεύει ρητά και πέραν πάσης αμφιβολίας τις κοινοτικές ενισχύσεις/επιδοτήσεις από το συμψηφισμό με τα ληξιπρόθεσμα χρέη στον ΟΓΑ. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει εάν ενσωματώνονταν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης οι –παρόμοιες- τροπολογίες που κατέθεσαν βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Όμως αμφότερες οι τροπολογίες δε συζητήθηκαν καν αφού… δεν βρέθηκε υπουργός να τις υποστηρίξει. Ακόμα κι αν η πληρωμή της ενιαίας ενίσχυσης που εκκρεμμεί για τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου «διασωθεί» (με τη λογική ότι πρόκειται για προκαταβολή ή ενδιάμεση πληρωμή), το ζήτημα θα ανακύψει και πάλι με άλλες πληρωμές μέσα στους επόμενους μήνες.
Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες επιμένουν ότι στο κυβερνητικό στρατόπεδο αναζητούν μια «μεσοβέζικη» λύση που θα επιτρέπει μεν την παρακράτηση των ενισχύσεων αλλά με την συγκατάθεση του αγρότη-δικαιούχου-οφειλέτη (κάτι αντίστοιχο δηλαδή με ό,τι ισχύει στις αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ). Υπενθυμίζεται ότι σχετική πρόβλεψη υπήρχε στην τροπολογία των 17 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ ενώ υπέρ μιας τέτοιας λύσης είχε εκφραστεί πριν λίγες μέρες και ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης (και προερχόμενος από το ΠΑΣΟΚ), Πάρις Κουκουλόπουλος.  Με αυτό το δεδομένο, δεν αποκλείεται η εν λόγω τροπολογία να κάνει ξανά την εμφάνισή της στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα προκειμένου να ενσωματωθεί σε κάποιο άλλο νομοσχέδιο…


Ολόκληρη η απάντηση του υπ. Οικονμικών
«Σε απάντηση της με αρ. πρωτ. 626/18-09-2014 επιστολής σας προς τον Υπουργό Οικονομικών, σας γνωρίζουμε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύουν, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. έχει την υποχρέωση σύμφωνα με το νόμο να επιδιώξει την είσπραξη όλων των 1ηξιπροθέσμων~σε αυτήν οφειλών, ανεξάρτητα από την αιτίαΓ προέλευσης τους, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα από το νόμο αναγκαστικά μέτρα (κατάσχεση ακινήτων, κατάσχεση κινητών είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεων τους εν γένει στα χέρια τρίτων καθώς και στα χέρια των Πιστωτικών Ιδρυμάτων κατά τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 2915/2001 και των άρθρων 30, 30λ και 30β του ΚΕΔΕ), κατά των οφειλετών για το καθυστερούμενο μέρος του χρέους είτε αθροιστικά είτε καθένα χωριστά κατά την ελεύθερη κρίση του για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, χωρίς διακρίσεις και με κριτήρια απολύτως αντικειμενικά. Με την ολοκλήρωση της κατάσχεσης εις χείρας τρίτου επέρχεται αυτοδικαίως αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσης χρηματικής απαίτησης στο κατασχόν Δημόσιο, το οποίο πλέον καθίσταται δικαιούχος του συνόλου αυτής.
Ωστόσο, με τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 4 του Κ.Ε.Δ.Ε. σε συνδυασμό με την αριθμ. Δ6Α 1054391 ΕΞ 2014/1-04-2014 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί μεταβίβασης αρμοδιοτήτων σε όργανα της Φορολογικής Διοίκησης,παρέχεται η ευχέρεια στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη να περιορίσει με αιτιολογημένη Απόφασή του το ποσό ή ποσοστό της κατάσχεσης που του επιβλήθηκε υπό προϋποθέσεις που ορίζονται στην ΠΟΛ. 1092/3-04-2014 εγκύκλιο της Διοίκησης.
Επιπρόσθετα, με το τρίτο άρθρο παρ. Α του ν. 4254/2014 προστέθηκε δεύτερη παράγραφος στο άρθρο 31 του Κ.Ε.Δ.Ε., με την οποία θεσπίστηκε το ακατάσχετο καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα για ένα και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα για κάθε φυσικό πρόσωπο μέχρι το ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ (σχετ. και η ΓΙΟΛ. 1109/2014). Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ο μοναδικός τραπεζικός λογαριασμός (σχετ. η ΠΟΛ. 1182/2014 με ημερομηνία έναρξης ισχύος την: 29-07-2014).
Περαιτέρω, με τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 242 του ν. 4072/2012 (ΦΕΚ. 86Λ/11-04-2012), η οποία αντικατέστησε την παράγραφο 3 του ν. 3614/2007 (ΦΕΚ. 267Λ/3-12-2007), ρητά ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι δεν κατάσχονται οι προκαταβολές και οι ενδιάμεσες πληρωμές των δικαιούχων για την υλοποίηση των πράξεων που συγχρηματοδοτούνται από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Αντίθετα, οι τελικές πληρωμές των ανωτέρω δικαιούχων, μετά την ολοκλήρωση του έργου, δύνανται να κατάσχονται.
Επίσης, με την αρ. 465/1999 γνωμοδότηση της Ολομελείας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) που έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονομικών κρίθηκε ότι δεν υπόκεινται υπό προϋποθέσεις σε κατάσχεση επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χρηματικές ενισχύσεις που αποσκοπούν στην υπό του δικαιούχου εις το μέλλον ενέργεια συγκεκριμένης επένδυσης ή στην επίτευξη συγκεκριμένου έργου ή αποτελέσματος. Το ίδιο ισχύει και για τις ενδιάμεσες καταβολές που αποσκοπούν στη διατήρηση ή συνέχιση κάποιου κοινοτικού προγράμματος, η στέρηση των οποίων με κατάσχεση ή συμψηφισμό θα οδηγούσε σε αδυναμία εκτέλεσης του οικείου κοινοτικού προγράμματος και σε άρνηση περαιτέρω χρηματοδότησης ή σε ενδεχόμενη αναζήτηση των ενδιάμεσων καταβολών.
Τέλος, σημειώνεται ότι κατά τις διατάξεις του άρθρου 451 του Αστικού Κώδικα δεν επιτρέπεται συμψηφισμός κατά ακατάσχετης απαίτησης. Επίσης και στις διατάξεις περί χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας, άρθρο 12 του Κ.Φ.Δ., όπως ισχύει και την κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσα Απόφαση του Γεν. Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ΠΟΛ 1274/27.12.2013 (ΕΓ 3398) όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ 1065/26.02.2014 (ΕΓ 642),  προβλέπεται     ότι δεν απαιτείται η προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας για τους δικαιούχους των κατά τις κείμενες διατάξεις ακατάσχετων χρηματικών απαιτήσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται από την υπηρεσία που διενεογεί την εκκαθάριση, η οποία οφείλει να κρίνει κατά περίπτωση βάσει των γενικών και τυχόν ειδικών διατάξεων».

Επιμένουμε ότι η παρακράτηση των αγροτικών ενισχύσεων είναι παράνομη σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς.

Πηγή :agronews


Δεν υπάρχουν σχόλια: