600.000 - 800.000 ευρώ ο «αέρας», 5 - 6 εκατ. ο ετήσιος τζίρος | 7 |
Από τη «μάχη» των καυσίμων, κερδισμένοι φαίνεται να βγαίνουν οι πρατηριούχοι και ειδικότερα οι ιδιοκτήτες βενζινάδικων με μεγάλες καταναλώσεις καυσίμων. Εξαιρώντας τα πολύ μεγάλα ή πολύ μικρά πρατήρια, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, υπολογίζεται ότι ένα μέσο πρατήριο διακινεί περίπου 100.000 λίτρα μηνιαίως. Αυτό σημαίνει ότι ο τζίρος τους κυμαίνεται γύρω στα 100.000-120.000 ευρώ.
Εάν υπολογίσουμε ότι το περιθώριο κέρδους των πρατηρίων κυμαίνεται γύρω στο 4%-5%, οι πρατηριούχοι μπορούν να αποκομίσουν κέρδος της τάξης των 5.000-6.000 ευρώ.
Τα κέρδη είναι πολύ μεγαλύτερα για τα πρατήρια μεγάλων καταναλώσεων (άνω των 500.000 λίτρων μηνιαίως). Ο ετήσιος τζίρος τους ξεπερνά τα 5-6 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν και βενζινάδικα που λειτουργούν σε 24ωρη βάση και δύναται να τζιράρουν πάνω και από 10 εκατ. ευρώ το χρόνο, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε κέρδος 100.000 ευρώ για την εταιρεία εμπορίας και 400.000-500.000 ευρώ για τον πρατηριούχο. Οπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, τα κορυφαία πρατήρια των εταιρειών εμπορίας (τα οποία βρίσκονται κυρίως σε εθνικές οδούς ή κόμβους) τζιράρουν πάνω από 1 εκατ. λίτρα τον μήνα σε καύσιμα.
Συμβάσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα μισθώματα που προπληρώνουν οι εταιρείες στους πρατηριούχους για πενταετείς συμβάσεις σε «καλά» βενζινάδικα κυμαίνονται γύρω στα 600.000-800.000 ευρώ, ενώ κάποιες συμφωνίες έχουν κλείσει πάνω ακόμη και στα 1.200.000 ευρώ. Μάλιστα, ενώ παλιότερα η «μάχη» δινόταν σε επίπεδο προσφορών όπως π.χ. την παροχή μεγάλων άτοκων δανείων από τις εταιρείες στους πρατηριούχους, σήμερα η «μάχη» δίνεται σε επίπεδο τιμής του καυσίμου, δηλαδή οι εταιρείες προσφέρουν καλύτερα περιθώρια κέρδους.
Για τον ιδιόκτητο στόλο πρατηρίων οι εταιρείες εμπορίας, αναζητούν ακόμη και μέσω αγγελιών ανθρώπους που θα αναλάβουν το management. «Αυτοί» όπως σημειώνει το μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Δημήτρης Μακρυβέλιος «είναι κάτι μεταξύ επιχειρηματία και υπάλληλου, δηλαδή μπορούν να κερδίζουν περισσότερα χρήματα από έναν απλό υπάλληλο, δεν έχουν όμως μεγάλη ελευθερία επιχειρηματικών κινήσεων αφού οι συμβάσεις είναι... κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των εταιρειών». Σύμφωνα με τον κ. Μακρυβέλιο, οι εγγυήσεις που ζητούνται από τον υποψήφιο πρατηριούχο «παίζουν» από 50.000 μέχρι και 300.000 ευρώ -ανάλογα με το πρατήριο- προκειμένου η εταιρεία να είναι «καλυμμένη» σε παν ενδεχόμενο...
0,16 Η «ΨΑΛΙΔΑ»
Αλαλούμ με τις τιμές ακόμα και της ίδιας εταιρείας
Η «ψαλίδα» τιμών μεταξύ πρατηρίων των αστικών κέντρων και της επαρχίας είναι μεγάλη, ενώ ιδιαίτερα... «τσιμπημένες» είναι οι τιμές στα νησιά, γεγονός που αποδίδεται από ορισμένους στο μεταφορικό κόστος (αν και για τα περισσότερα νησιά δεν ξεπερνάει κατά μέσο όρο το 1-2 λεπτά στο λίτρο). Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η διαφορά της μέσης τιμής της αμόλυβδης μεταξύ της ακριβότερης και της φθηνότερης περιοχής στην Ελλάδα έφτανε τα 16 λεπτά, ήτοι διαφορά της τάξης του 13%.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι βρίσκουμε μεγάλες διαφορές ακόμη και σε πρατήρια της ίδιας εταιρείας στην ίδια περιοχή.
Χαρακτηριστικά, πρατήριο εταιρείας εμπορίας στα Γλυκά Νερά πουλούσε την περασμένη εβδομάδα την αμόλυβδη στα 1,199 λεπτά/λίτρο, ενώ άλλο πρατήριο στη γειτονική Παλλήνη είχε τιμή 1,359 λεπτά. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι για το γέμισμα ενός ρεζερβουάρ (έστω 60 λίτρων) με απλή αμόλυβδη ένας οδηγός θα πλήρωνε στο πρώτο πρατήριο περίπου 72 ευρώ, ενώ στο δεύτερο δέκα ευρώ περισσότερα (82 ευρώ).
Ωστόσο, σημειώνει ο κ. Μακρυβέλιος, ένας πρατηριούχος που πουλάει την αμόλυβδη με 1,40 ευρώ/λίτρο μπορεί να βγάζει μικρότερο κέρδος από κάποιον άλλον που πουλάει με 1,30 ευρώ.
Αυτό οφείλεται στη διαφορετική μεταχείριση που έχουν οι πρατηριούχοι από τις εταιρείες εμπορίας, καθώς δεν υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια στην τιμολόγηση.
Δεν θα πρέπει να «πυροβολούνται» όμως μόνο οι πρατηριούχοι που αποτελούν τον τελευταίο τροχό της αμάξης, αλλά να γίνουν διαφανείς οι διαδικασίες και στην τιμολόγηση από τους άλλους φορείς της αγοράς (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας) για να διαπιστώσει ο κόσμος τι κερδίζει ο καθένας.
Μ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
mapostolou@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου